Legendární značku Philco si dodnes spousta lidí v Česku pojí s kategorií praček. Takzvanou „Philco fordku“ používala i za minulého režimu nejedna domácnost a na vysněný kus se stály nekonečné fronty. Philco už dnes nemá s firmou Ford nic společného, což ale neznamená, že by nešlo o zajímavého dodavatele domácích spotřebičů. Ba naopak. Přestože je dnes v podstatě značkou obchodní bez vlastních výrobních kapacit, nejde cestou vypočítavého zahlcování trhu levným a nekvalitním zbožím. Letos navíc značka slaví 10 let návratu na evropský trh.
Většina obchodních značek na trhu fungovala dlouhé roky podle velmi jednoduchého vzorce. Áčkové značky díky vlastnímu vývoji a silnému výrobnímu zázemí určovaly a nadále určují trendy a dávají trhu do určité míry směr. Značky obchodní situaci pečlivě sledují, a jakmile se nějaký typ produktu nebo technologie „uchytí“, nejlépe velmi razantně, a prodeje strmě stoupají, nakoupí obdobný výrobek v Číně, kde se leckteří výrobci třetích stran specializují na důmyslné „kopírování“ těchto zařízení. Většinou jde o lacinější a méně kvalitní verze, s nimiž pak může obchodní značka přijít na západní trhy za cenu, jíž áčková značka nemá šanci dosáhnout. Široká masa hladových spotřebitelů pak koupí kvůli nízké ceně právě tento produkt, zatímco áčková značka, která původně trend definovala, přichází se svým dražším (a většinou kvalitnějším řešením) o zákazníky. Je to samozřejmě velmi zjednodušený obraz složitých obchodních mechanismů, ale v zásadě tento tanec, který spotřebitel nevnímá, protože nedokáže mezi obchodní značkou a značkou s vlastními výrobními kapacitami a vývojem rozlišit, probíhá už nějaké dvě dekády. Nejintenzivněji posledních deset let.
Předchozím textem nechci určitě říct, že vše, co obchodní značky dovážejí, je špatné. To v žádném případě. Především některé z nich se z popisovaného vzorce začaly postupně vymaňovat a s tím, jak na trhu uspěly a zvýšilo se o nich povědomí, mají možnost stavět svou nabídku nejen na nízkých cenách, ale také na kvalitě. Vidět to je v posledních letech jak u značky SENCOR, tak třeba u ETA, ECG, DOMO či Conceptu. Trh tedy celkově vyspěl a i obchodní značky dnes mají co říct.
Pokud jde o segment velkých domácích spotřebičů, tam po konci Baumaticu mnoho obchodních značek nepůsobí – většina se totiž drží SDA, případně má MDA doplňkově. Philco proto na trhu vyčnívá, a to nejen díky tomu, že jsou pro něj primárním obchodním artiklem velké, nikoliv malé spotřebiče. Zde uvádíme pět hlavních důvodů, proč už nějakou dobu v redakci vnímáme Philco jako velmi zajímavého hráče s unikátní pozicí a koncepcí svého byznysu.
5 důvodů úspěchu značky Philco
Mezi největší letošní novinky značky Philco patří právě uvedená řada myček s kapacitou až 15 sad nádobí, invertorovými motory a prémiovou výbavou. Podrobně je Philco představuje ve vkládané příloze v tomto vydání.
Když se podíváme na portfolio velkých spotřebičů Philco a srovnáme ho s tím, jak vypadalo před šesti sedmi lety, je rozdíl propastný. Zpočátku se značka soustředila výhradně na nižší cenový segment, což bylo přirozené, ale skok, který hlavně v nedávné minulosti udělala, je nebývalý. Nejvýraznější jsou již zmíněné oddělené okruhy u lednic, které nadále nenajdeme u některých nejzvučnějších výrobců, jako jsou BSH nebo LG. Nejde však jen o chlazení. Stačí se podívat třeba na novou generaci myček s chytře řešenými příborovými zásuvkami, bezkartáčovými motory a parními funkcemi pro dezinfekci nádobí a interiéru spotřebiče.
Pochopitelně každý se občas spálí a vybere „slabší“ produkt, nicméně kvalita portfolia neustále stoupá, což se projevuje neustálým posilováním pozice značky na trhu. V posledním roce jí pomohla také koronavirová pandemie, protože loni na rozdíl od mnoha áčkových výrobců mělo Philco většinu produktů kusově dostupných.
Na automatické pračky Philco Ford se stály za komunismu nekonečné fronty
Philco, stejně jako každá obchodní značka na trhu samozřejmě dováží některé spotřebiče z Číny. Podíl čínských produktů v průběhu let klesl a dnes už je výrazně nadpoloviční část portfolia z Evropy a jejího okolí, například z Turecka, Itálie, Francie nebo třeba Litvy. Množství má navíc nadále růst, protože rok 2020 jasně ukázal, že dovoz z Číny může být problematický, když skokově stoupne cena dopravy, jak se loni stalo. A tato situace přetrvává nadále. Výroba blíže koncovému trhu se jeví jako větší jistota velkému množství firem na trhu, přičemž v tom nehraje roli pouze covid. Určitý návrat výrobců a značek blíže ke starému kontinentu je znatelný delší dobu.
Jednou z firem, která pro značku Philco domácí spotřebiče vyrábí, je turecký Vestel, který provozuje na západě země u města Manisa obrovský závod nazvaný Vestel City.
Stručnou historii značky Philco najdete ve sloupku vedle, takže nebudeme rozepisovat celou historii značky od roku 1892. V moderní historii je nejdůležitější rok 1961, kdy ji koupila automobilka Ford, která výrobky prodávala pod značkou Philco-Ford. Ford ale značku v roce 1974 prodal společnosti GTE. Další vývoj nakonec vedl k tomu, že Philco skončilo v rukách švédského Electroluxu.
V roce 2011 zakoupila licenci na používání značky Philco od Electroluxu společnost FAST pro český, slovenský, polský, maďarský, ukrajinský a litevský trh. Licence není časově omezená, což vede FAST k tomu, že do značky intenzivně investuje a věnuje se jejímu rozvoji. A ačkoli vlastní FAST licenci pro uvedené země, pořád nemá zcela volné ruce například ve výběru dodavatelské továrny, která musí splnit přísná kritéria, a FAST musí získat „posvěcení“ od Electroluxu, že může daný produkt z této továrny odebírat. Takový kontrolní mechanismus nedovolí do sortimentu přinést vyloženě špatný spotřebič nebo spolupracovat s pochybným dodavatelem.
Philco má proto v regionu poměrně velké dlouhodobé ambice. Mezi největší subjekty na trhu patřit určitě nebude a ani se o to nesnaží. Má ambice být viditelnou silou s pečlivě postaveným portfoliem produktů šitých na míru zákazníkům ve střední Evropě.
Značka nadále používá své velmi tradiční logo, které odkazuje na její globální působení a mnoho úspěchů, jichž dosáhla.
Lubor Jarkovský
1892 – založení firmy Helios Electric Company, která později začala na trh dodávat výrobky pod značkou Philco
1906 – společnost přijala název Philco
1909 – vstup do automobilového průmyslu
1920 – firma zakládá dceřiné společnosti a vydává výrobní licence po celém světě. Její výroba se nachází v Argentině, Kanadě a Velké Británii
1938 – vyrábí první klimatizace
1939–1946 – vyrábí první chladničky s použitím pěny v izolaci, první domácí mrazničky a televizory
1951 – představuje dvoudveřovou chladničku/mrazničku s automatickým odmrazováním
1954 – přichází s vynálezem prvního tranzistoru vhodného pro vysokorychlostní počítače
1957 – představuje úspornou kombinaci pračky se sušičkou
1960 – významný milník v historii značky. V tomto roce uzavřela smlouvu s NASA na výrobu celosvětové sítě sledovacích stanic pro vesmírný projekt Mercury
1961 – firmu kupuje automobilka Ford Motor Company
1966 – výrobky míří na trh pod značkou Philco-Ford
1974 – Ford prodává Philco společnosti GTE (původně známá jako General Telephone & Electronics Corporation)
1977 – Philco International míří do rukou firmy WCI (White Consolidated Industries)
1986 – značku kupuje švédský Electrolux
2011 – návrat značky Philco na evropský trh