Téma

28.06.2021

Alza a Mall pokračují ve svých transformacích na „digitální tržiště“ po vzoru Amazonu a eBaye. Mall se díky tomu konečně dostal do zisku

Alza a Mall pokračují ve svých transformacích na „digitální tržiště“ po vzoru Amazonu a eBaye. Mall se díky tomu konečně dostal do zisku

Je tomu nějakých deset let, co začala i díky slabému dolaru nakupovat spousta Čechů na eBayi, kde se už tehdy nacházelo obrovské množství samostatných obchodů integrovaných v systému této největší aukční síně na světě. Amazon spustil podobný model, jen s větším zakomponováním nabídky do jednotného vizuálu webu, ještě o dekádu dříve. Čeští hráči začali prozkoumávat tyto vody až v posledních letech a teprve příchod koronaviru spustil překotný rozvoj této platformy u nás. A právě koronavirus, ale i velký rozjezd tzv. online tržiště stojí z velké části také za tím, že dlouhé roky ztrátový Mall dosáhl loni zisku.

Česká e-commerce je velmi inovativní a pokroková. Tahounem v této oblasti zůstává nadále Alza, která je vždy tak trochu krok před konkurencí se svými rozličnými vizionářskými aktivitami, což ji právoplatně činí jasnou jedničkou v tuzemsku. V případě online tržišť ale Alza, Mall nebo Heureka s ničím objevným nepřicházejí, i když tak mohou nedávné články mainstreamových médií působit. Zmíněné firmy pouze kopírují už dvě dekády starý model Amazonu, který svůj „Marketplace“ představil v listopadu roku 2000.

Český trh k němu dozrával poměrně dlouho – na původně fragmentovaném hřišti s velmi silným nezávislým prodejem, velkým počtem malých e-shopů a několika řetězci by podobná věc nemohla dost dobře fungovat. Tržiště pro svůj svižný rozjezd potřebovalo značnou konsolidaci trhu, která probíhala velmi intenzivně posledních deset let. Skutečným katalyzátorem pak byl loňský příchod pandemie, který menší a středně velké prodejce a distributory spíše oslabil, zatímco velcí skokově rostli. Dokonalá živná půda pro úspěšné spuštění modelu Amazonu v českém prostředí.

Mall má náskok. Alza rychle reaguje

Pokud jde o online tržiště, nevnímáme Alzu jako nejviditelnější sílu na trhu, což lze považovat skoro za určitou anomálii. Většinou právě tuto pozici zastává. Faktem ovšem je, že Mall skočil do vlaku jménem „Marketplaces“ s větší intenzitou, a jak vyplývá z tiskové zprávy a uveřejněných komentářů k loňskému růstu celé skupiny Mall Group o 26 % (celkový obrat 20,7 mld. Kč), za dosažením nekonkretizovaných černých čísel stojí jak celkový růst e-commerce vlivem koronaviru, tak otevření prodejní platformy obchodníkům třetích stran.

Alza si je vědoma, že v Česku konečně nastal průsečík faktorů indikujících zářivou budoucnost online tržišť, a koncem května spustila vlastní Alza Marketplace. Nutno podotknout, že česká jednička již partnerský prodej umožňovala, ale měla ho rozdělený na dvě větve – Alza Partner a Alza Dropshipment. Ty nyní spojila do jednoho uceleného programu, což nepochybně trh ocení.

Přestože obě firmy prodávají narativ, že tato online tržiště jsou vlastně nataženou pomocnou rukou pro firmy postižené covidovou krizí, my takto růžově „marketplaces“ nevnímáme. Na Západě Amazon i díky této platformě vymazal velkou část konkurence z mapy, či ji minimálně dostal do „područí“. Zákazník příliš nevnímá, že nenakupuje přímo u Amazonu (respektive u Alzy nebo Mallu). Vše se pro něj slévá pod značku obchodu, na jehož webu se nachází. Online tržiště jsou pro velké hráče jen další nástroj, jak dál růst, nabízet nové produktové kategorie a širší paletu zboží.

Na tržištích je potřeba zapracovat

Online tržiště mají obrovský potenciál, protože konsolidace trhu je nezastavitelný proces se všemi svými klady i zápory. Když se nyní díváme na některé nabízené produkty bez vyplněných popisů, a dokonce bez specifikací, s chybějícími energetickými štítky, je evidentní, že k dokonalosti má celá věc ještě daleko. Dětské nemoci budou nepochybně postupně vyřešeny a růst online tržiště o stovky procent očekáváme i během letoška.

Lubor Jarkovský