Téma

24.08.2022

Pták Fénix vstává podruhé z popela. Pro Amicu je Fagor pohodlnou cestou k růstu

Pták Fénix vstává podruhé z popela. Pro Amicu je Fagor pohodlnou cestou k růstu

Fagor se znovu vrací na tuzemský trh. Už podruhé, navíc po dlouhých pěti letech. Jeho aktuální comeback je ovšem úplně jiný. Z původních španělských struktur zůstala pouhá značka v rukou polské firmy Amica, která s ní chce na vybraných trzích dobýt pozice, jež doposud odolávaly snahám její hlavní a stejnojmenné značky.

Amica koupila Fagor vcelku nečekaně v roce 2019 těsně před zahájením veletrhu IFA, přičemž od španělské Mondragon Corporation získala pouze práva na používání značky. Žádné továrny či jiné struktury součástí obchodu nebyly. V Berlíně pak většinu návštěvníků Amica překvapila, když se u vstupu do její expozice objevilo vedle jejích dalších značek právě logo Fagor. Od té doby bylo relativně ticho po pěšině, především tedy na českém trhu, kde nám někdejší generální ředitel Lukáš Metelka i jeho následník Jakub Říha několikrát potvrdili plán navrátit značku Fagor v segmentu domácích spotřebičů do obchodů. Do plánů zasáhla pandemie, která vše výrazně zdržela, a tak jsme se Fagoru dočkali až letos zkraje léta.

Přijme trh Fagor zpět?

Celkem logicky a přirozeně zahájila Amica nový příběh značky Fagor na jejím domácím španělském trhu. Jelikož spotřebiče zmizely z obchodů jen na pár let, většina spotřebitelů si jejich absence nevšimla. Při zhruba desetiletém výměnném cyklu, kdy v mezidobí běžný spotřebitel žádný aktivní zájem o aktuální nabídku spotřebičů nejeví, se tomu nelze divit. Ve Španělsku bylo povědomí o konci Fagoru samozřejmě větší než v jiných zemích. U nás ovšem spotřebitel o dramatických koncích a návratech „španělského ptáka Fénixe“ nemá tušení. Je to zcela pod jeho rozlišovací schopnost.

Ve sféře profesionálů z oboru, tedy i prodejců, je samozřejmě situace zcela jiná. Už první návrat Fagoru vyvolával otázky, jak se trh ke značce postaví. Pošramocená pověst se těžko napravuje. Na rozdíl od takového Baumaticu, který z trhu zmizel jako pára nad hrncem, ovšem Fagor nenechal obchodníky ve štychu, co se týče servisních služeb. Záruční servisy dlouhou dobu proplácel a nezanechal za sebou po prvním ani druhém konci totální spoušť. Pravda, po svém druhém konci se fond poměrně rychle vyčerpal – ovšem spíš vinou nezodpovědných resellerů, kteří mnohdy reklamované spotřebiče vůbec neopravovali a rovnou vraceli zákazníkům peníze. Hřebíčkem do rakve byl krach mateřské firmy ve Španělsku. Několikamilionový dluh firmy EUSDE nakonec koupil kolektivní systém REMA, který si odečetl položku z daní a nedávno zahájil výplatu cca 50 % hodnoty pohledávek. Postižené subjekty tedy získají alespoň část peněz zpět, což popravdě už nikdo neočekával.

Přestože tedy obchodníci o patáliích španělské značky na rozdíl od spotřebitelů vědí, nemají mnoho důvodů ji ostrakizovat. Navíc už mají jistotu, že za ní nestojí žádné družstvo s nepříliš akceschopným systémem fungování a nejsou v pozadí ani nákladné nekonkurenceschopné továrny ve Španělsku. Nyní jde o značku spadající pod firmu Amica, která působí napříč Evropou, je v procesu pokračujících investic a expanze včetně aktuálního odvážného vstupu na severoamerický trh.

Proč míří Fagor na český trh?

Amica slaví s navrátivším se Fagorem na jeho domácí, tedy španělské scéně podle své prezidentky Aliny Jankowské-Brzóské nemalé úspěchy, zatímco samotné značce Amica se na tamním trhu příliš nedařilo. Hovoří o tom v exkluzivním rozhovoru pro SELL, který najdete na straně 16.

Už v minulosti pak někdejší zástupci Fagoru uváděli, že je pro ně český trh výjimečný, protože zde má značka stabilní pozici a dobré jméno už od devadesátých let. Rozhodnutí firmy Amica přijít se spotřebiči Fagor do Česka jako na teprve třetí trh proto není překvapivé. Naopak, je zcela logické. Fagor jako značka je i přes své výpadky v přítomnosti u spotřebitelů dobře zavedená, dovolíme si tvrdit, že lépe než samotná Amica, kterou lidé nadále vnímají primárně jako dodavatele levných sporáků, i když si tuto nálepku už dávno nezaslouží. Touto optikou na ni hledí také leckteří obchodníci. Fagor byl naproti tomu po více než dvě dekády na trhu i mezi laiky veden jako značka spotřebičů pro celou domácnost, od praní až po kompletní výbavu kuchyně. Pro Amicu proto představuje pohodlnou cestu k dalšímu růstu na českém a slovenském trhu, a to v kategoriích, které pro její stejnojmennou hlavní značku zůstávaly nerozlousknutelným oříškem.

Lubor Jarkovský