Téma

18.10.2024

Velké události na českém a slovenském trhu

Velké události na českém a slovenském trhu
  • Beko a Whirlpool se konečně spojují na lokální úrovni. Jak bude vypadat struktura?
  • HP Tronic a NAY na hrbolaté cestě s cílem sladit fungování
  • Allegro boří původní struktury Mallu a CZC. Nezůstane kámen na kameni
  • Okay vypnul klasický e-shop a přešel na americký „velkoobchodní“ model s cenami proklatě nízko

Po utlumené letní etapě vstoupil trh do měsíce září v opravdu velkém stylu. Vedle změn v BSH, Samsungu, Groupe SEB a u značek Ecovacs a Roborock, o nichž píšeme na začátku časopisu, došlo dle očekávání k pohybu tektonických desek také v Beko Europe. Do hledáčku trhu se také dostaly HP Tronic a NAY, jejichž zástupci poslední týdny odmítali pozvánky značek na IFA a další akce v důsledku (očekávaného) hašení problémů, které přineslo spojení s NAY. Věčným tématem se také zdá být Allegro – a to i pro běžný tisk, protože masové propouštění a likvidace legendárního e-shopu CZC.cz jsou pro našince poměrně citlivé záležitosti. A záři reflektorů se nevyhnul ani Okay, který bez pompy a marketingových ohňostrojů zahájil další fázi své transformace ve snaze se maximálně odlišit a najít mezeru na trhu. Zda bude nový směr, jímž se měl dle našich zdrojů Jindřich Životský inspirovat během své návštěvy v USA, životaschopný, ukáže čas.

Beko & Whirlpool – Beko Europe

Změna ve vedení společnosti

Dlouho očekávaná změna ve společnostech Beko a Whirlpool CZ a SK již nastala. Dosavadní generální ředitel Whirlpool CZ a SK Daniele Pugliese odešel na vlastní žádost zpět do Itálie, přičemž v polovině září bylo oznámeno, že nastupuje jako šéf divize chlazení do Haier Europe. V Česku byl pověřen vedením obou firem dosavadní ředitel Beko CZ a SK Roman Kantor. V současné době se bude, dle důvěrných informací, pražská kancelář Whirlpoolu stěhovat do Nových Butovic, kde sídlí Beko již několik let. Obě firmy se tam nicméně přesunou do nových prostor. „Český a slovenský trh je na změny citlivý, a proto postupujeme velmi obezřetně a s rozmyslem. Stejně tak ani vedení Beko Europe nechce riskovat překotnými kroky chyby, které jsou z předchozích akvizicí na jednotlivých trzích známé,“ říká Roman Kantor. V Česku týmy začaly spolupráci zhruba měsíc po spojení a řeší primárně možnosti funkčních úspor času a nákladů, stejně jako potenciální problémy, které plynou z relativně úzkého rozestupu pozicování všech značek na českém a slovenském trhu. „Poměrně dlouhou dobu spolupracujeme velmi úzce nejen výměnou informací s předchozím generálním manažerem. Produktové a komunikační sladění jsou už dávno otevřená témata v obou týmech, podobně jako logistické systémy. V rámci nastavení a úpravy organizační struktury jsme maximálně otevření ke všem zaměstnancům obou lokálních firem,“ doplňuje čerstvý generální manažer obou firem.

Nejen reselleři se ještě v létě obávali varianty, že by mohl být do Česka vyslán zahraniční manažer, což sice ve výjimečných případech zafunguje, ale letitá zkušenost napříč oborem je taková, že tomu tak většinou není. Neschopnost se dorozumět místní řečí, neznalost místní kultury a jemných nuancí potřebných ke skutečné integraci do trhu, kde navíc vše stojí na osobních vztazích, je zkrátka pro většinu cizinců handicapem. Volba Romana Kantora tak obchodní partnery Beko Europe nepochybně uklidní.

Struktura obchodu – šalamounské řešení, které trh vítá

Dlouho panovaly na trhu i obavy, jak přistoupí Beko Europe ke slučování týmů, respektive případné optimalizaci (rozumějte redukci zaměstnanců). Zde se evidentně projevily zkušenosti lidí z Whirlpoolu z problematické akvizice firmy Indesit. V Česku totiž tehdy velká část zaměstnanců postupně zamířila do Candy či jiných firem, což mělo negativní dopad na prodeje spotřebičů Indesit a celkovou pozici značky. Beko Europe proto ponechává oba obchodní týmy bez větších změn, přičemž se budou jednotliví obchodníci věnovat stejným značkám jako doposud. Pro jednotlivé oblasti jsou jmenováni projektově vedoucí, kteří mají za úkol navrhnout úpravy struktury a konzultovat je i v rámci evropského vedení společnosti. Firma také dle našich informací řeší nastavení servisu a skladů, kde ještě není vše vyjasněno a finalizováno. Na mezinárodní úrovni pak optimalizace chodu a nákladů již vede k postupnému uzavření výroby sušiček v polské Lodži (která byla otevřena teprve v roce 2018) a snižování výroby ve Vratislavy. Na konci dubna 2025 by měly být dle polských médií tyto továrny zcela uzavřeny.

HP Tronic & NAY

Problémy se sklady a další porodní bolesti

Vzpomínáte ještě na dobu, kdy se Datart spojoval s HP Tronicem a nastaly problémy s naskladňováním zboží? Přestože situace není tak kritická jako tehdy, o lehkém déjà vu hovořit lze, protože současné spojení HP Tronic a NAY neprobíhá zcela hladce. Nejde o nic nečekaného a překvapivého. V redakci snad ani neznáme akvizici či jinou formu spojení firem, kde by vše proběhlo snadno a bez nečekaných komplikací. Během naší návštěvy veletrhu IFA nás někteří zástupci značek zklamaně informovali, že jim obchodní partneři z HP Tronicu a NAY odřekli pozvánky do Berlína, případně i na další akce, které se v příštích týdnech konají. A to právě v důsledku nadměrného pracovního vytížení spojeného s vyvstávajícími problémy, které musí postupně řešit.

Současně se dle našich zdrojů již potvrzuje scénář, že slovenské prodejny NAY budou mnohem důrazněji protežovat značku ETA. Ta sice nikdy neměla a nadále nemá na Slovensku takové postavení u koncových zákazníků, jako tomu je v Česku, přesto bude ETA u našich východních sousedů výraznější silou – na úkor nezávislých značek, jak je tomu aktuálně v prodejnách Datartu v Česku.

Allegro propouští, CZC končí a již brzy to zabalí i Mall

Možná budeme za pár let psát o tom, že polské vizionářství přineslo ovoce a že sázka na ryzí marketplace strukturu vyšla, ale to je nyní samozřejmě ve hvězdách. V redakci jsme toho názoru, že z dlouhodobého hlediska v rámci kontinuální konsolidace trhu budou nakonec úspěšní především velcí hráči s velkými objemy prodejů. Zkrátka ti, kteří vsadí na obrat při minimální marži a vysoké efektivitě. Allegro pravděpodobně uspěje v mnoha kategoriích, byť elektro pro něj asi nikdy klíčovým sektorem nebude.

Bez ohledu na to se uzavření CZC ukázalo jako velmi citlivá záležitost, což vedení Allegra v Polsku podle dostupných informací překvapilo – jen to dokládá nepochopení zdejšího trhu z jejich strany a notorický problém toho, když jsou činnosti v zahraničí řízeny direktivně z centrály bez přihlédnutí k lokálnímu know-how.

Rozčarování veřejnosti a médií bylo z oznámeného ukončení CZC nebývale silné. Konec Mallu, jenž má dle našich zdrojů nastat v závěru letošního roku, určitě tak třaskavým tématem nebude, protože na rozdíl od CZC nejde o žádný „lovebrand“. Propouštění každopádně nastává už nyní. Ke konci září z Mallu odchází cca 140 lidí, kterým dala firma klasicky na výběr – většina zvolila cestu dohody a rychlý konec s odstupným.

Tonoucí se stébla chytá? Nebo geniální tah Životského?

V závěru srpna spustil v tichosti a prakticky bez propagace řetězec Okay nový web, který už neslouží jako tradiční e-shop. Místo toho nabízí roční členství za 199 Kč, po jehož zaplacení získají zákazníci přístup k „velkoobchodním“ cenám. Samozřejmě nejde o velkoobchod v pravém slova smyslu – jedná se o kopii v Americe populárního prodeje, jaký používají Costco, Sam’s Club a další firmy, kdy zákazník přijede do nepříliš pěkné budovy/haly, kde nakoupí za výhodnější ceny. V USA mají tito prodejci lokace napříč kontinentem, v podstatě u každého trochu většího města, zatímco Okay pouze jednu v logistické zóně u Brna. Osobní vyzvednutí spotřebičů se tak i přes často výrazně nižší pořizovací cenu většině zákazníků nevyplatí. Okay nabízí tři úrovně závozu – za první uzamykatelné dveře, do bytu a případně i s instalací. Cenový rozdíl oproti objednávce z Alzy či Datartu ale už pak není tak velký, protože tyto e-shopy nabízejí dopravu levnější.

Okay svou novou aktivitu příliš nepropaguje, ostatně zdroje blízké firmě hovoří o tom, že ani nechce. Díky úsporám mohou být nasazeny velmi atraktivní ceny. Mnohé jistě potěší, že na Heurece se Okay už neobjeví, protože nejde technicky vzato o maloobchodní e-shop, což celý projekt činí takříkajíc méně viditelným. Zajímavé je, že ve stávajících prodejnách Okay budou standardní ceny produktů, nikoliv tedy ty „velkoobchodní“.

Lubor Jarkovský