Více než rok spekulací o tom, kde skončí divize domácích spotřebičů Philips, je u konce. Nebude to ani u firem Haier nebo Midea, ale ani na burze, jak jsme nedávno psali. Divizi nakonec kupuje čínská kapitálová skupina Hillhouse, která byla doposud zaměřená především na byznys v oblasti východní a jihovýchodní Asie. Společnost založená v roce 2005 s prvotní investicí v hodnotě 20 milionů dolarů se straní podle Financial Times publicity a ani novináři sami o ni nejeví velký zájem. Přitom spravuje majetek za více než 50 miliard dolarů.
O společnosti Philips jsme za poslední rok psali v SELLu už několikrát. Kromě článků přinášejících informace o chystaném prodeji divize domácích spotřebičů to bylo také v kontextu s jejím růstem na českém trhu. Ve srovnání s řadou jiných zemí v Evropě má u nás Philips v mnoha kategoriích výrazně silnější pozici.
Obecně můžeme říct, že se Philipsu daří i v globálním měřítku. V roce 2020 firma celkem nepřekvapivě silně rostla, protože působí v oblasti lékařského a nemocničního vybavení (divize Connected Care dosáhla 22% růstu). A dařilo se pochopitelně také spotřebičům s blíže nespecifikovaným dvouciferným růstem – zde je nutné poznamenat, že do této divize patří všechny segmenty domácích spotřebičů kromě osobní péče. Když se tedy vrátíme k ohlášenému prodeji, Philips se bude v oblasti spotřebitelských produktů zaměřovat už pouze na zubní hygienu, péči o krásu a výrobky pro matku a dítě. Vše ostatní, jako jsou vysavače, kávovary, žehličky či topinkovače, spadá do divize „Domestic Appliances“, již kupuje právě Hillhouse Capital. Číňané za ni zaplatí 3,7 miliardy eur a dalších 0,7 miliardy po dobu následujících 15 let, což je doba, na kterou za druhou zmíněnou částku získávají licenci na používání značky Philips. Posléze se může dohoda dál prodloužit.
Důležitá otázka, kterou si kladou jak prodejci, tak konkurenti společnosti Philips. Zástupci konkurenčních firem, s nimiž redakce SELLu úzce spolupracuje, pochopitelně doufají, že integrační procesy Philips dočasně oslabí. Ostatně, většina akvizic nebo strukturálních změn firem, které jsme měli možnost v posledních letech blíže sledovat, pozici daných společností minimálně krátkodobě zhoršila. Máme tu ale i příklad čínských gigantů Hisense a Haier – ti do Gorenje, respektive Candy agresivně nevtrhli a nespustili personální zemětřesení. Naopak využili zkušených lokálních a často dlouholetých zaměstnanců těchto firem. Problematické byly hlavně akvizice, kdy docházelo ke spojení dvou firem s existujícími strukturami v daných regionech. Příkladem může být Whirlpool, jehož převzetí Indesitu se příliš nepovedlo.
Na rozdíl od Haieru nebo Hisensu je Hillhouse Capital investiční firmou bez vlastních zkušeností, natož výrobních kapacit v oblasti domácích spotřebičů. To má své výhody a nevýhody. Mezi výhody patří, že Philips vlastně nečeká vyloženě integrační proces, jako kdyby ho koupila firma z branže. Hillhouse převezme 7 tisíc zaměstnanců divize domácích spotřebičů nizozemské značky a struktura celého byznysu zůstane zachována. Domestic Appliances má mít sídlo nadále v Nizozemsku. Spekulovat o možných změnách, zeštíhlování a podobně nemá nyní smysl. Na to je příliš brzy. Čínský kapitál každopádně může pomoci divizi dále rozvíjet. Podobně jako tomu bylo a je v případě bývalé divize spotřební elektroniky Philips, která přešla v roce 2012 pod TP Vision, a zejména v posledních letech sklízí nemalé úspěchy.
A nevýhody? Výkon a ziskovost mohou být výrazněji v popředí zájmu na úkor dlouhodobějších vizí. Kapitálová společnost typu Hillhouse provádí investice, aby množila peníze. V minulosti je vložila především do nadějných a prudce se rozvíjejících firem. Její vůbec nejúspěšnější investicí je ta první z roku 2005, kdy investovala 20 milionů dolarů do Tencent Holdings, aktuálně již jedné z největších čínských internetových firem vedle Baidu a Alibaba Group. Philips patří tedy spíše ke konzervativnějším volbám, protože od něho nelze očekávat zněkolikanásobení hodnoty během pár let. Co tedy konkrétně bude chystaná transakce znamenat a zda a případně jak ovlivní aktivity značky Philips v Česku, je samozřejmě nyní ve hvězdách. Jisté je, že jde letos o zatím nejdůležitější obchod na trhu domácích spotřebičů.
Lubor Jarkovský