GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodoupanelového výzkumu. Jeho základem jsoupravidelně zjišťovanéúdaje oprodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivníhovzorkumaloobchodníchprodejen. Vícenawww.gfk.com/cz, případněkontaktujteZdeňkaBártu,ConsumerChoicesDirectoraCZ&SK
(
).
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
Kuchyňskérobotyamixérynačeském trhupodleGfK
Zájemo tentosortiment
roste. Za loňskýrok
1
sevesledovaných
odbytovýchcestách
2
zvýšily tržbyza
kuchyňskéroboty
amixéry
3
téměř
o20%, přičemžnárůst
pokračoval i vprvních
dvouměsících letošního
roku.
Větší část sledovaného sortimentu drobných domácích elektrospotře-
bičů zaznamenala vminulém roce přírůstek v obratu, nárůst u kuchyň-
ských robotů a mixérů patřil k těm nejvýraznějším. Podíl této skupiny
nacelkovéhodnotěprodejesektorudrobnýchdomácíchelektrospotře-
bičů narostl vminulém roce na 17%, v prosinci představoval už 21%.
Úspěšný byl pro rostoucí poptávku po kuchyňských robotech a mixé-
rech poslední kvartál roku, zejména říjen a listopad, tržby však mezi-
ročně rostly dvouciferným tempem i v prvním čtvrtletí 2013.
Tahounem trhu tradiční kuchyňské roboty
Sledované typy kuchyňských strojků, tj. tradiční kuchyňské roboty, ruč-
ní i tyčové mixéry, food procesory a stolní mixéry, meziročně vzrostly
v objemu i obratu, jedinou výjimkou byly drtiče. Největšího nárůstu
dosáhly tradiční kuchyňské roboty, a to zhruba40% v kusech i v koru-
nách. Do celkového obratu komodity se vloni promítly ze 42%, přitom
průměrně
4
za ně spotřebitelé zaplatili 5500 korun
5
. Nejpočetněji pro-
dávanou skupinou zůstaly i vminulém roce tyčovémixéry, které se na
celkové poptávce podílely ze 46%, se 30% podílem následovaly ruční
mixéry. Zájem o oba tyto segmentymeziročně vzrostl stejným tempem
– téměř o desetinu.
Cenové rozvrstvení trhu
Tradiční kuchyňské roboty představují nejdražší část sortimentu sku-
piny, i když meziročně se prodávaly za cenu o 100 korun nižší. Pokles
průměrné ceny zaznamenaly také ruční mixéry, v průměru o4%.
Dvě třetiny poptávky po kuchyňských robotech a mixérech tvořily
vminulém roce výrobky, kteréseprodávaly zacenu vprůměrudo tisíce
korun. Tato část trhu se v celkových tržbách projevila 30%. Průměrná
investice do sledovaných kuchyňských strojků představovala v minu-
lém roce částku1300 korun.
Tyčové vs. ručnímixéry
V uplynulém roce převýšily prodeje tyčových mixérů objem ručních
mixérů 1,6krát, převýšení v hodnotě už dosáhlo dvojnásobku. Nej-
výrazněji vzrostla meziročně poptávka po tyčových mixérech v ceně
800 až 1000 korun, modely s cenounižší než 800 korunpřitom tvořily
přes polovinu prodejů. Naopak prodeje ručníchmixérů v ceně 800 až
1000 korunmeziročně klesaly, rostoucím segmentem byl levnější sor-
timent za400 až 800 korun.
Tradiční kuchyňské roboty vs. foodprocesory
Meziroční srovnání objemu i hodnoty prodeje skončilo v každém
z loňskýchměsícůu tradičníchkuchyňských robotů v kladných číslech.
Pokles však vykázala průměrná cena, a to od loňského září až do pro-
since, v průběhu rokupřitomnekleslapod5100 korun. Vnejvětšímíře
rostl zájem kupujících o přístroje za cenu do 4 tisíc korun a následně
pak také o ty dražší za cenu vyšší než 8 tisíc korun.
Food procesorům se relativně nejlépe dařilo vmeziročním srovnání ve
čtvrtém čtvrtletí, zejména v listopadu, kdy se jichprodalo téměř opolo-
vinu vícenežpřed rokem. Zhruba60% loňskéhoobjemupředstavovaly
přístroje v cenědo2 tisíc korun, výrazný nárůst zaznamenaly foodpro-
cesory ceny 1500 až 2000 korun.
1
Meziroční srovnání znamenáobdobí I–XII 2013 vs. I–XII 2012.
2
Elektroprodejny, nespecializovanéprodejny (hypermarkety, Cash&Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetovéprodejny a ITprodejny).
3
Kuchyňské roboty amixéry zahrnují tradiční kuchyňské roboty, foodprocesory, tyčovéa ručnímixéry, dále stolnímixéry adrtiče (choppery). U foodprocesorů
vystupujenástavec svisle v uzavřenépracovní nádobě, zatímcou tradičníchkuchyňských robotů je spouštěn z vodorovného ramene zpravidladootevřené
pracovní nádoby. Tradiční kuchyňské roboty bývají navíc již ve standardní výbavědoplněny širšímpříslušenstvím smožností dokoupení dalšího.
4
Váženapočtemprodanýchkusů.
5
Zaokrouhlenana stovky korun.
Zdroj:
ZdeněkBárta
Consumer ChoicesDirector CZ&SK, GfKCzech