45
Sell •Květen2014•45
Především podle toho, jakým způsobem
je chceme využít a jaké prostory máme
k dispozici. Do běžného bytu se v žád-
ném případě nehodí výbojky – ty lze
s úspěchem použít třeba na zahradě.
Jakmile totiž výbojku zhasneme, musí
vychladnout a další rozsvícení nastane
ažponěkolikaminutách.Naschodišti to
bývádosti zapeklitáudálost.Do relaxač-
níchmístností anad stůl v jídelnědopo-
ručuji halogenovoužárovku; dokuchyně,
koupelny, pracovny adodětskéhopoko-
je určitě zářivku s možností regulace
teploty chromatičnosti. Nabízíme lampy,
unichž jemožnénastavit tři stupně tep-
loty chromatičnosti. Hodí se především
tam, kde chceme číst, pracovat a záro-
veň sledovat televizi.
Liší senějakým způsobem osvětlování
obytnéhoakomerčníhoprostoru?
Liší se zásadním způsobem. V kancelá-
řích, jednacích a zasedacích prostorách
a všude tam, kde chceme docílit určitý
pracovní výkon, by teplota chromatič-
nosti světla měla dosahovat podstatně
vyšších hodnot. Je třeba intenzivní bílé
světlo, protože při žlutém světle mají
lidé tendenci relaxovat, neudrží pozor-
nost ani výkonnost. Pro představu pro
domácnost je optimální hodnota chro-
matičnosti do 3 000 kelvinů – nikoli
stupňů, jak se častomylně píše. Přesné
hodnotypro jednotlivéčinnosti jemožné
najít nanašich internetových stránkách.
Čím se vyznačuje nevhodně osvětlený
prostor?
Určitě to na první pohled pozná i běž-
ný člověk, a nemusí být zrovna světlař.
Já používám název žlutá tma a pozoruji
ji nejčastěji v nových vilových čtvrtích.
Za okny bez záclon a závěsů jsou vidět
přesvětlenéobývacípokojesobřími tele-
vizními obrazovkami a vedle nich tmavé
kuchyně s jednou úspornou žárovkou,
kdenapráci není prakticky vůbec vidět.
Jaké možnosti poskytují moderní sví-
tidla a osvětlovací systémy? Umějí je
architekti využít?
Všechny světelné zdroje, zářivky, žárov-
ky i LED lampy sedají stmívat. LED zdro-
je zaznamenaly za poslední dva roky
rychlý pokrok a čeká je další vývoj. Nej-
používanějším zdrojem je dnes zářivka,
u níž lze měnit teplotu chromatičnosti.
Architekti vesměs, a to nejen u nás,
ale i ve světě, osvětlení bytů podceňují.
Zatímcoprojekt vytápění si každýnechá
přesněspočítat, unávrhuosvětlení se to
bohužel neděje. Svítidla jsou často vybí-
rána především podle vzhledu, a nikoli
podle technických parametrů. Vznikají
pak velké nerovnoměrnosti, například
přesvětlenéchodbysmnožstvímsvítidel
a tmavé koupelny a šatny. Problematika
osvětlení interiéru se dá zvládnout pou-
ze tehdy, pokud tady bude zpětná vaz-
ba a lidé se poučí ze zkušeností a chyb
ostatních.
Na trhu je široká škála svítidel s nej-
různějším designem od high-tech až
po nejrůznější výtvarné kreace. Jaký
styl jeblízký vámosobně?
Řekl bych, že ryze technicistní svítidla,
zejménabodovásvětla, sedoklasického
bytu příliš nehodí, působí dost smutně
a neosobně. Domov by měl mít dekora-
tivní svítidla, která vytvářejí atmosféru
avyvolávají příjemnépocity.Domovdělá
dobré světlo a světlo vytváří dobré vzta-
hy. Mně osobně se líbí nový styl inspiro-
vanýpřírodounebo vesmírem–organic-
ký futuristický design. Za všechny bych
jmenoval nová svítidla, která vytvořil
velšský designér Ross Lovegrove. Podo-
bají se soustavě velkých pokovených
oblázků. IngoMaurer se zase inspiroval
u rybářů a navrhl stříbrnou síť ozdobe-
nou zářícími krystaly, které připomínají
kapky vody lesknoucí se v ranním slun-
ci. Dobrýchpříkladůbychomurčitěnašli
daleko více. Ale to nemusí vyhovovat
každémuanemusí sehodit prokonkrét-
ní prostor – proto je nejlepším řešením
individuální světelný plán.
Ptal seVlastimil Růžička
INTERVIEW•HYNEKMEDŘICKÝ•ATELIÉRARTEMIDE