GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodoupanelového výzkumu. Jeho základem jsoupravidelně zjišťovanéúdaje oprodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivníhovzorkumaloobchodníchprodejen. Vícenawww.gfk.com/cz, případněkontaktujteZdeňkaBártu,ConsumerChoicesDirectoraCZ&SK
(
).
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
Chladničkyakombinace
načeském trhupodleGfK
Poptávkapochlazení vesledovaných
odbytovýchcestách
1
roste. Zaprvní
čtvrtinu letošníhoroku
2
vzrostl
prodej chladničekakombinací o8%,
tržbysezvýšilyzhrubaodesetinu.
Zhlavníchsegmentůmeziroční
poklesobjemuzaznamenalydva:
„sidebyside“ výrobkya tří-
avícedveřovékombinace.
Z devíti sledovaných skupin bílého zboží
3
se meziročně dvouciferným
tempem zvýšila hodnota prodeje pouze u sušiček a právě chlazení.
Jeho podíl na celkovém obratu sektoru dosáhl 24%, a následoval tak
s odstupem v řádu desetin procent pračky. V průměru
4
investovali
kupující do chlazení v prvním kvartálu letošního roku 9 500 korun
5
,
tedy zhruba o300 korun více než ve stejném období před rokem.
Vývoj hlavníchukazatelů trhu
Meziroční zvýšení objemu prodeje se u chlazení v prvních třechměsí-
cích letošního roku pohybovalomezi 5% až 10%. Srovnání průměrné
ceny bylo v posledních dvanácti měsících rovněž kladné s výjimkou
března2014, kdy se její vývoj dostal těsnědo záporných čísel. Navzdo-
ry tomuto poklesu se nárůst tržeb také v březnu letošního roku udržel
na10%.
Struktura trhu
Základní struktura prodávaného sortimentu se meziročně proměnila
jen velmi mírně. Nadále zůstávají s 65% podílem na celkovém obje-
mu vedoucím segmentem dvoudveřové kombinace s mrazákem dole,
u nichž poptávka vzrostla o 6%. Provedení smrazákem nahoře tvořilo
desetinu prodejů, alemeziroční nárůst poptávky dosáhl 14%. Zhruba
o pětinu vzrostla poptávka po jednodveřových chladničkách vyšších
než 90 cm, které tvořily 7% z celkového objemu.
Energetickáúspora v popředí zájmu
Nastolený trend úspornosti a nových technologií v chlazení pokraču-
je. Sortiment energetické třídy A+++ dosáhl v prvních třech měsících
letošního roku 6% objemového podílu a do celkové hodnoty se promí-
tl z desetiny. Spolu s výrobky třídy A++ se na celkových tržbách chla-
zení podílely již z poloviny. Nadále se zvyšuje poptávka po výrobcích
s technologiíno-frost.Vprvnímkvartáludosáhla17objemovýchprocent
a na celkové hodnotě se odrazila téměř 30%.
Design výrobků
Nejběžnější zůstávají načeském trhunadálebíléchladničky–vprvním
čtvrtletí letošního roku tvořilypřespolovinucelkovépoptávky.Meziroč-
němírně klesl objemový podíl nerezového i barevnéhoprovedení, nao-
pak nárůst zájmu zaznamenal „metal look“. Ten se podílel společně
s nerezemna celkové hodnotě chlazení třetinou.
Vývoj cen
Největším tempem – téměř o 25% –meziročně vzrostla poptávka po
chlazení v ceně vyšší než 14 tisíc korun. Tento segment se na celko-
vých tržbách podílel už třetinou. Kupující byli i na začátku letošního
rokuochotni investovat dovýrobkůnabízejícíchvyšší úsporuči komfort
v obsluze.
Průměrná investicedo chladniček s no frost dosáhla v první čtvrti-
ně tohoto roku částky 16 tisíc korun, zamodely energetické třídy A+++
kupující zaplatili 16900korun. Zhlediska základníhoprovedení výrob-
ku investovali nejvyšší částky do „side by side“ modelů – průměrně
28 tisíc korun.
1
Elektroprodejny, nespecializovanéprodejny (hypermarkety, Cash&Carry, obchodní domy anespecializované čistě internetovéprodejny), kuchyňská studiaaprodejny nábytku.
2
Meziroční srovnání odpovídáobdobí I–III 2014 vs. I–III 2013.
3
Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varnédesky, odsavačepar,myčky nádobí, chladničky akombinace,mrazničky amikrovlnné trouby.
4
Váženapočtemprodanýchkusů.
5
Zaokrouhlenana stovky korun.
Zdroj:
ZdeněkBárta
Consumer ChoicesDirector CZ&SK, GfKCzech