GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodoupanelového výzkumu. Jeho základem jsoupravidelně zjišťovanéúdaje oprodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivníhovzorkumaloobchodníchprodejen. Vícenawww.gfk.com/cz, případněkontaktujteZdeňkaBártu,ConsumerChoicesDirectoraCZ&SK
(
).
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
Mikrovlnné troubynačeském trhupodleGfK
Poptávkapo tomto
sortimentumírněroste.
Zaprvní polovinu letošního
roku
1
sevesledovaných
distribučníchkanálech
2
prodalomikrovlnných
trubo4%více. Zájemroste
ovolněstojícímodely,
zejména ty vzákladním
provedení, tj. pouze
smikrovlnami.
Prodej vestavnýchmikrovlnných trubmeziročně klesá, konkrét-
ně za první polovinu letošního roku se v objemu snížil o 7 %.
Podíl vestaveb zaujímal v tomtoobdobí 14% celkovépoptávky,
tedy o dva procentní body méně než před rokem. Volně stojící
provedení se naopak prodávalo v rostoucí míře – s objemovým
přírůstkem ve výši 6%. Jedná se všako v průměru levnější seg-
ment skupiny, který sedo celkových tržeb zaprvních šestměsí-
ců letošního roku promítl z necelých60%.
Vývoj prodejů
Meziroční srovnání objemu prodeje mikrovlnných trub zůstalo
upřírůstkuvkaždém zprvníchšestiměsíců tohoto rokusvýjim-
koudubna. Volně stojící výrobky zaznamenaly přírůstek i v dub-
nua vprůběhuuvedenéhoobdobí jak v objemu, tak i vhodnotě
prodeje. Obdobné srovnání u vestaveb ukázalo na časté ztráty.
Z hlediska výbavy se nejvíce dařilo jednodušším modelům –
pouze s mikrovlnami – kterých se v meziročním srovnání pro-
dalo o 6% více. S 1% objemovým přírůstkem se prodávaly pří-
stroje s grilem, ostatní kombinace však na zájmu spotřebitelů
meziročně ztratily. Výrobky smikrovlnami přitompokryly zhruba
dvě třetiny celkové poptávky a přes polovinu tržeb.
Struktura trhu
Modely smechanickým ovládáním – velmi levný segment mik-
rovlnných trub – tvořily v první polovině tohoto roku přibližně
40 % objemu trhu, v hodnotě přes 20 %. Nejběžnější vnitřní
litrážmikrovlnných trub –19 až 20 litrů– představovala téměř
polovinu celkového objemu. Menší přístroje pokryly více než
čtvrtinu prodejů, modely s vnitřním objemem 26 až 30 litrů
přes pětinu. Každá druhámikrovlnka se prodala s příkonemdo
700wattů (včetně) aobjemovýpodíl tohotosortimentusemezi-
ročně zvýšil o tři procentní body.
Vývoj cen
Na úrovni celé skupiny se průměrná cena
3
snížila meziročně
o 2 %. U volně stojících modelů i vestaveb však průměrná
cena o 1 až 2 % vzrostla, celkový pokles průměrné ceny tedy
generoval nárůst podílu volně stojícího sortimentu. Za ten
kupující zaplatili průměrně 1 700 korun, zatímco za vestavby
o5500 korun více.
Nárůst prodejů zaznamenaly z hlediska cen dva segmenty
– do 1500 korun a 4 tisíce až 10 tisíc korun. Levný segment
představoval zhruba polovinu objemu trhu, zatímco ten dražší
přibližně desetinu– v hodnotě však jeho podíl nad levným pře-
vážil.
Volně stojící smikrovlnami/grilem
Tři z pěti prodaných mikrovlnných trub byly právě volně stojící
přístroje pouze s mikrovlnami. Výrazný nárůst poptávky zazna-
menaly u tohoto segmentu modely v ceně do 1 100 korun,
i když v průměru se v první polovině letošního roku prodávaly
za1400 korun.
Volně stojící výrobky s mikrovlnami i grilem pokryly 23%
celkové poptávky. Také se dařilo v levnějším segmentu –
do 1 600 korun, kterýmeziročně narostl dvouciferně v kusech
i korunách. Vyšším tempem však rostly prodeje výrobků s gri-
lem v ceně vyšší než 2 100 korun, jejichž podíl na celkovém
obratu se v letošním prvním půlroce blížil k polovině.
1
Meziroční srovnání odpovídáobdobí I–VI 2014 vs. I–VI 2013.
2
Elektroprodejny, nespecializovanéprodejny (hypermarkety, Cash&Carry, obchodní domy
anespecializované čistě internetovéprodejny), kuchyňská studiaaprodejny nábytku.
3
Váženapočtemprodanýchkusů, zaokrouhlenana stovky korun.
Zdroj:
ZdeněkBárta
Consumer ChoicesDirector CZ&SK, GfKCzech