Praní bez
kompromisů
Předem plněné pračky
s plnou hloubkou
V minulém vydání SELLu jsme se věnovali
předem plněným pračkám typu slim a těm
shora plněným. Nyní přinášíme ještě přehled
aktuálních či nově uváděných modelů
spřednímplněnímanezmenšenouhloubkou.
V této kategorii nalezneme nejvybavenější
pračky
s
pokročilými
technologiemi
a kapacitou na až 12 kg prádla. Plně si tak
zaslouží samostatný produktový přehled,
který jim v tomtočísle věnujeme.
Když se díváme na nové modely praček, které byly představeny
v loňském roce nebo letos v zimě, vidíme několik základních
trendů, objevujících se obecně napříč nabídkami jednotlivých
výrobců. A nejde pouze o vylepšené programy nebo upravený
designdvířek. Pračky procházejí opět viditelnou evolucí.
„Smart“ funkcea síťovákonektivita
Ano, nejenmnozí zákazníci, ale taképrofesionálovézoboruzve-
dají při prezentacích „smart“ funkcí oči v sloup. Určitě platí, že
z velké části je připojení spotřebičů do domácí sítě a jejich ovlá-
dání přes mobil nebo tablet více marketingem než praktickou
funkcí. Na druhou stranu je nutné hledět na tyto funkce nejen
z hlediska ovládání na dálku, které je jen takovou třešničkou
na dortu. Mnohem důležitější je možná podrobnější diagnos-
tika spotřebiče, sledování jeho spotřeby, nahrávání upravených
programů, upozornění na dokončení praní, ale také automatic-
ké nastavení sušičky dlemnožství a typu prádla v pračce. Nejde
určitěonezbytnosti, nýbrž funkce zvyšující uživatelskýkomfort.
V budoucnu, až budou i v Česku chytré rozvodné sítě (smart
grid), využijí spotřebiče také svých schopností začít automaticky
pracovat v tom nejlevnějším pásmu. Letos budou mít postup-
ně smart modely včetně praček skoro všichni hlavní výrobci,
pokuduž jeneuvedli na trh loni.Nikdood těchtopovětšinou top
modelů nabídek neočekává velká prodejní čísla – výrobky dobře
poslouží při marketingových aktivitách a ukážou zákazníkům,
co lze v budoucnunejen odpraček očekávat.
Navýšeníkapacity
Zvětšování kapacitypraček jeobecným trendem, který sledujeme
vlastně po celoudobu existence SELLu.Aktuálně jsou v prodeji
imodely schopné vyprat až12kgprádla, přičemžnejde ani tako
to, že by byly úplně žhavounovinkou, jako spíš žemnožství pra-
ček s kapacitou nad 8 kg neustále roste. Zákazníkům, kteřímají
dostatek prostoru, byste měli určitě modely s vysokou kapaci-
tou doporučit, protože jim umožní vyprat nejen velkémnožství
prádla najednou, ale díky inteligentním senzorům také efektiv-
ní praní menšího množství prádla. Velký buben ocení také při
praní peřin a polštářů. S klidným svědomímmůžeme říci, že
napříkladpračkuna9nebo10kgprádlavmnoha situacíchocení
i dvoučlenná domácnost.
Rychléprogramy
provětšímnožstvíprádla
Především letošní novinkou jsou pračky, které zvládají do hodi-
ny kvalitně a efektivně vyprat až 5 kg prádla. Používají k tomu
kombinaci technologií a funkcí včetně přímého vstřikování již
vytvořené směsi prášku a vody. Spotřebitelédnes upračky rychlé
programy vyžadují, takže posun v navýšenímnožství prádla pro
rychlé praní bezpochyby ocení.
Ještěnižší spotřebaenergie
Současné energetické štítky už pračkám dávno nestačí. Vždyť
už předloni se na veletrhu objevily pračky se spotřebou o 50 %
nižší, než vyžaduje energetická třída A+++. Opět tak vtrhlo do
označování výrobků v prodejnách a na internetu označování
typu „A+++ – 50 %“. V reálném provozu pak energii spoří již
zmiňované přímé vstřikování směsi prášku a vody, díky němuž
snížili výrobci teplotupraní ze standardních40 °Cna 15–20 °C.
U běžně zašpiněného prádla se stejně kvalitními výsledky.
PřímýpohonnejenuLG
Takzvaný „DirectDrive“ neboli přímýpohonproslavily zejména
pračky korejské firmy LG, nicméně s ním již experimentovalo
vícero výrobců. V kategorii vrchem plněných praček je už něko-
lik let běžnou výbavou vyššíchmodelů značkyWhirlpool, která
přímýpohonoznačuje jako technologiiZEN.AprávěZEN letos
pronikl u téže značky do nové generace předem plněných pra-
ček, nazývané jako SupremeCare.Whirlpool ji velmi podrobně
představuje ve vlastním článkuna straně 10.
Situacena trhu,akvizice
Indesitupřepisuje tabulky
Jedničkou českého trhu se během letošního roku díky akvizici
společnosti Indesit stane americkýWhirlpool. A to s poměrně
velkým náskokem. Otázkou samozřejmě je, zda aktuální součet
výsledků za rok 2014 firma udrží. Evropští představitelé si od
akvizice slibují ještě další růst.
SKUPINAVÝROBKŮ•PŘEDEMPLNĚNÉPRAČKY
13
Sell •Březen2015•13