SELL: Březen 2015 - page 25

GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodoupanelového výzkumu. Jeho základem jsoupravidelně zjišťovanéúdaje oprodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivníhovzorkumaloobchodníchprodejen. Vícenawww.gfk.com/cz, případněkontaktujteZdeňkaBártu,ConsumerChoicesDirectoraCZ&SK
(
).
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
Pračkynačeském trhupodleGfK
Zaprvníchdesetměsíců
loňskéhoroku
1
se jich
prodalomeziročně
oprocentovíce, avšak
tržby vesledovaných
odbytovýchcestách
2
narostlyo6%. Zatímco
vprvní poloviněroku
vykazovalypračkyobvykle
meziroční ztráty vkusech,
případně i vkorunách,
odčervencedoříjna2014
se jižvývoj trhuvrátilke
kladnýmčíslům.
Obrat zabílé zboží –celkemdevět sledovaných skupin
3
– vzros-
tl v uvedeném období o 7%. Největším tempem rostly prodeje
sušiček (zhruba o třetinu), které se na celkových tržbách sek-
toru podílely 5,5%. Ostatní skupiny vykázaly v hodnotě jedno-
ciferné nárůsty. Největší díl tržeb obsáhly tradičně chladničky
a kombinace (26,5 %), následovány pračkami se čtvrtinovým
podílem.
Vývoj trhu
Výrazný nárůst poptávky zaznamenalo Consumer Choices, GfK
Czech, u kombinací praček se sušičkou. Tento sortiment se do
celkového objemu prodeje promítl ze 3 %, nicméně v meziroč-
ním srovnání semu podařilo vykázat narůst téměř o30%. Pro-
dávaly se relativně dražší modely, zejména v ceně od 19 tisíc
korun, což se odrazilo na příznivém vývoji hodnoty a následně
se projevilo na5% podílu z celkového obratu praček.
Z praček plněných zpředu se dařilo mělkému provedení
(do 50 cm), u něhož se objem prodeje zvýšil o 6 %, naopak
u hlubokých stejným tempem prodej klesl. Prodej praček plně-
ných shora v objemumeziročně stagnoval.
Úspornost automatických praček
Objemový podíl energetické třídy A+++ vystoupal za prvních
deset měsíců roku 2014 ke 42%, v říjnu pokryl takřka polovi-
nu celkové poptávky. Meziročně naopak ztratily podíl na trhu
všechny ostatní nižší energetické třídy, i když v říjnu loňské-
ho roku tvořily ještě druhou polovinu objemu trhu. Tu z nece-
lých 30 % představovaly automatické pračky energetické třídy
A+azpětinyA++.Nacelkových říjnových tržbáchsevšakmode-
ly A+++ podílely už 60%.
Pračky s předním plněním
Více než polovina celkových prodejů praček s předním plněním
se realizovala v ceně do8 tisíc korun, jejich prodej zůstal mezi-
ročně zhruba na stejné výši. Zájem naopak vzrostl o modely
vyšších cenových kategorií – s přírůstkem se prodával sor-
timent v ceně už od 10 tisíc korun, poptávka mírně vzrostla
i pomodelech za cenu 14 tisíc korun a více. Přitom průměrně
4
spotřebitelé zaplatili za tento typ praček konkrétně v říjnu
8800 korun.
Hluboké provedení pokrylo 46 % objemu, do celkové hodnoty
segmentu se promítlo z 54%.
Pračky plněné shora
Také u praček s horním plněním se dařilo v rostoucí míře pro-
dávatmodely úspornější ana většímnožství prádla, tedy dražší
sortiment. Už čtvrtinu prodejů v kusech přestavovaly modely
energetické třídy A+++, jejichž prodej meziročně vzrostl zhruba
o80%.
Dvouciferněnarostlapoptávkapomodelech v ceně od9do10
tisíc korun i v ceně přes 10 tisíc korun. Výrobky za cenu nižší
než 7 tisíc korun tvořily necelou polovinu objemu – ten však
v meziročním srovnání klesl. Průměrná cena praček plněných
shora vystoupala v říjnu2014na8600 korun.
1
I–X2014 vs. I–X2013.
2
Elektroprodejny, nespecializovanéprodejny (hypermarkety, Cash&Carry, obchodní domy,
nespecializované čistě internetovéprodejny a ITprodejny), kuchyňská studiaaprodejny nábytku.
3
Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varnédesky, odsávačepar,
myčky nádobí, chladničky akombinace,mrazničky amikrovlnné trouby.
4
Váženapočtemprodanýchkusů, zaokrouhlenana stovky korun.
Zdroj:
ZdeněkBárta
Consumer ChoicesDirector CZ&SK, GfKCzech
1...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,...62
Powered by FlippingBook