PRONIKÁNÍ ASIJSKÝCH,
PŘEDEVŠÍMTEDY
KOREJSKÝCH FIREMNA
EVROPSKÝAAMERICKÝTRH
SDOMÁCÍMI SPOTŘEBIČI
JEVELKÝMTÉMATEM
POSLEDNÍCHLET.NAPŘÍKLAD
SAMSUNG JENEJRYCHLEJI
ROSTOUCÍ ZNAČKOU
DOMÁCÍCH SPOTŘEBIČŮ
VUSA. VELKOUVÝHODOU
KOREJSKÝCHOBRŮ JE JEJICH
VÝSADNÍ POZICENATRHU
SPOTŘEBNÍ ELEKTRONIKY
ATELEKOMUNIKACÍ,
STEJNĚ JAKOOBROVSKÁ
TECHNOLOGICKÁBANKA.
PO STRÁNCE INOVACÍ
A SPOTŘEBYENERGIETAK
BĚHEMNĚKOLIKALET
TRADIČNÍ ZÁPADNÍ ZNAČKY
VĚTŠINOU PŘEDEHNALI.
SITUACE SEVŠAKZAČÍNÁ
NYNÍMĚNIT.
Sinusoida úspěchu jednotlivých firem na trhu je takřka kon-
stantou – nejprve se investuje, bojuje o zákazníka, tvrdě dře,
aby pak přišel uklidňující, až uspávající úspěch, kdy mají pře-
devším šéfové pocit, že jsouneporazitelní, a ztrácí pokoru. Trh
jim pak jejich namyšlenost často vrátí a vzhůru stoupají zase
ti pracovití, draví a pokorní. Když se v Evropě objevily asijské
automobilky, díval se na ně nejedenmanažer tradičních evrop-
ských značek skrz prsty. Ne že by následně výrobci zDálného
východu převálcovali trh, ale že by je někdo dnes podceňo-
val, to rozhodně ne. Podobně hleděli ještě před pár lety naLG
a Samsung mnozí manažeři nejen v českých zastoupeních
výrobců domácích spotřebičů. Kdo by si kupoval pračku nebo
chladničkuodfirmy, kterávyrábí displeje.Spodobnýmdespek-
tempřistupovali ke korejským značkám i japonští výrobci tele-
vizorů nebo zavedení výrobci mobilních telefonů. Před deseti
lety ani zákazníci těmto značkám tolik nedůvěřovali. Kde jsou
ale dnes někdejší lídři Sony, Panasonic neboNokia?Ti se dnes
topí v obřích ztrátách nebo téměř zmizeli z trhu. Podceňovat
hladovéKorejce se zatím ve všechpřípadechukázalo jakokraj-
ně špatné rozhodnutí.
Technologickýnáskok
Že umějí Korejci vyrábět kvalitní domácí spotřebiče, jsem už
dlouho přesvědčen nejen já, ale i nemalé množství koncových
zákazníků a samozřejmě profesionálů z oboru. Před pár lety
jsem je ještě mohl kritizovat kvůli nepříliš koncepčnímu jed-
nání na trhu a absenci pevné strategie. Něco takového už dnes
neplatí.
Jak LG, tak Samsung založily svůj úspěch hlavně na tech-
nologiích a nízké spotřebě.A samozřejmě na zacílení na střed-
ní a vyšší cenový segment, kde zůstávají dobrémarže. Nabídly
proto zajímavé inovace a funkce při minimální spotřebě svých
vyspělých zařízení. Dlouhou dobu vedly po technologické
stránce například v kategorii chlazení, kdy dodávaly chladnič-
ky s invertorem, třídouA+++ i systémemNoFrost. Na posled-
ZRCADLO
Korejští tygři
vs.
tradiční značky
40•Sell •Červen2015
40