ROVATCÍM
50
50 • Sell • Leden-únor 2016
Fritovací hrnce nejsou příliš v kurzu. S trendy zdravějšího
životního stylu a kvalitní přípravy jídel smažení
nekoresponduje. V rámci kategorie fritéz vznikla ještě
specifická podskupina v podobě modelů používajících
minimální množství oleje. Ve výsledku jde často
o multifunkční zařízení, která nejsou pouze pro smažení,
případně nejde o fritézy v pravém slova smyslu vůbec.
Fritézy na malé
množství oleje
– velmi specifický trh
s omezenou nabídkou
To, že je smažení ve fritéze zdravější než na běžné pánvi, je známý fakt. Velké množ-
ství rozpáleného oleje se ve fritéze po vložení jídla méně ochladí než menší množství
tuku v pánvi, a tak na jídle rychleji vznikne pevná krusta, kterou do něho olej nepro-
niká. Z nedostatečně rozpáleného oleje pak vznikají přemaštěná, vyloženě nezdravá
jídla. Přesto není ani smažení ve fritovacím hrnci určitě zdravým způsobem vaře-
ní, například ve srovnání s běžným pečením nebo dokonce vařením v páře. Rene-
sance domácího vaření z pokud možno co nejčerstvějších surovin s fritézami příliš
nepočítá a zájem spotřebitelů o jejich pořízení dlouhodobě klesá. Jako první trend
vystihla značka Tefal, když přišla před lety se zcela novým typem fritézy, kterou
nazvala Actifry – stačí jí pouze 1 lžíce oleje a připraví 1 kg hranolků. Jistě, nejde
o dokonalé nadvakrát smažené hranolky ve vysoce kvalitním oleji nebo třeba hovězím
loji, kterých se člověk dočká už v některých českých restauracích. Přesto jsou chut-
nější než při pečení v troubě, což je obecně považováno za nejjednodušší alternativu
jejich smažení.
KONKURENČNÍ BOJ
Tefal má sice v subkategorii fritéz pro
malé množství oleje prvenství, nicmé-
ně není jedinou firmou, která má tento
typ výrobku v nabídce. Dva modely na-
bízí Philips – v jeho případě jde ovšem
o takovou horkovzdušnou minitroubu.
Před dvěma lety na tento trh potom
vstoupila společnost De’Longhi, která si
vzala to nejlepší z výrobku Tefalu a při-
dala některé další funkce, díky nimž jde
o nejuniverzálnější přístroj tohoto typu
na trhu. Původní nabídku tří modelů
Multifry rozšiřuje letos o další tři a na
poměrně jasně rozděleném trhu chce
nadále růst a posilovat. Dokládají to
i intenzivní marketingové aktivity a pre-
zentace výrobků včetně spolupráce s na-
ším magazínem. V tuto chvíli nemáme
informace o tom, že by chtěla s podob-
nou „multifunkční fritézou“ přijít na trh
některá z dalších významných značek.