GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK
(
).
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
PRAČKY NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK
ZA LEDEN AŽ ŘÍJEN MINULÉHO
ROKU
1
VYKÁZAL TRH PRAČEK
MÍRNÝ RŮST. POPTÁVKA SE VE
SLEDOVANÝCH ODBYTOVÝCH
CESTÁCH
2
ZVEDLA MEZIROČNĚ
O 3 %, TRŽBY O 6 %. PŘÍRŮSTEK
VŠAK VYTVÁŘELY PRODEJE
Z PRVNÍ POLOVINY ROKU,
V NÁSLEDUJÍCÍCH MĚSÍCÍCH
SE JIŽ OPROTI ROKU 2014
DOSTÁVALY DO ZTRÁT.
Obrat za bílé zboží – celkem devět sledovaných skupin
3
– vzrostl
v uvedeném období o 8 %. Nejvýrazněji rostly nadále prodeje sušiček
(o 30 %), které se do celkového koláče hodnoty prodeje bílého zboží
promítly ze 7 %. Největší díl tržeb zajistilo chlazení (26,5 %), za nimi
v pořadí již následovaly pračky s 24,5% podílem na celkovém obratu
sektoru.
Vývoj prodejů
Tempo meziročních přírůstků v kusech i hodnotě postupně od ledna
2015 klesalo, přičemž v červenci se poprvé přehouplo do záporných
výsledků. Mírně příznivý se ukázal opět až říjen minulého roku, ve kte-
rém obrat skončil 1 % v plusu. Prodej praček v říjnu přitom převýšil pro-
deje předchozích měsíců roku s výjimkou ledna – ten dosáhl v obratu
ještě o desetinu výš.
Struktura a vývoj trhu
Největším tempem rostl meziročně prodej praček se sušičkou, které se
však na celkové hodnotě trhu za pračky podílely 6 %. Nárůst poptávky
si zajistily také zpředu plněné mělké pračky (hloubka do 50 cm) – o více
než desetinu, které pokryly z celkového objemu 43 % (meziročně o čtyři
procentní body více). Takřka třetina prodeje v kusech se zrealizovala
s hlubokými zpředu plněnými pračkami, v součtu tedy zpředu plněný
sortiment odpovídal za tři čtvrtiny objemu trhu. Pračky plněné shora
klesly při meziročním srovnání prodeje jak v kusovém, tak i hodnoto-
vém, v období ledna až října odpovídaly za 22 % objemu trhu.
Náplň, hlučnost
Zájem o pračky určené na 5kg náplň (a menší) suchého prádla se snižu-
je, v objemu zaujímaly v prvních deseti měsících loňska necelou pětinu.
Na náplň o kilogram vyšší se však prodala takřka polovina praček. Seg-
ment určený na 6,1 až 7,0 kg suchého prádla zajistil pětinu poptávky,
necelých 10 % vytvořily modely na náplň o další kilogram vyšší.
Pračky s hlučností do 55 dB už posílily na 26 % v objemu, nicméně
nadále je klíčový prodej modelů o hlučnosti od 56 do 60 dB, který před-
stavoval zhruba dvě třetiny prodeje v kusech.
Úspornost automatických praček
V energetické třídě A+++ už se v prvních deseti měsících minulého
roku prodalo 52 % celkového objemu praček, v hodnotě tento sorti-
ment vytvářel takřka 60 % trhu. Rostoucí podíl zaznamenala i třída A++
pokrývající v objemovém vyjádření 20 % prodejů – rovněž na úkor třídy
A+. Ta meziročně klesla s podílem o 13 procentních bodů.
Pračky plněné zpředu
Z větší míry (ze 60 %) se prodávaly v energetické třídě A+++ , která se
na celkových tržbách praček plněných zpředu podílela ze 70 %. Přib-
ližně dvě třetiny poptávky spadly do kategorie náplně suchého prádla:
od 5,1 do 7,0 kg. V průměru
4
se prodávaly za 8 800 korun, tedy za
částku jen nepatrně vyšší než před rokem. Následkem mírné cenové
polarizace trhu se relativně nejméně dařilo modelům v cenovém roz-
mezí 6 900 až 9 000 korun, které v meziročním srovnání ztratily pět
procentních bodů.
1
I–X 2015 vs. I–X 2014.
2
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy,
nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny), kuchyňská studia a prodejny nábytku.
3
Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varné desky, odsavače par,
myčky nádobí, chladničky a kombinace, mrazničky a mikrovlnné trouby.
4
Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech