SELL: Červen 2016 - page 50

GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK
(
.
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
KUCHYŇSKÉ ROBOTY A MIXÉRY
NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK
S POČÁTKEM
LETOŠNÍHO ROKU
SE TOMUTO
SORTIMENTU
1
DAŘÍ.
POPTÁVKA SE ZA
PRVNÍ ČTVRTINU
2016 ZVEDLA
MEZIROČNĚ
2
ZHRUBA
O DESETINU, TRŽBY
SE VE SLEDOVANÝCH
ODBYTOVÝCH
CESTÁCH
3
ZVÝŠILY
O 23 %. PŘÍRŮSTEK
VŠAK GENEROVALY
POUZE TRADIČNÍ
KUCHYŇSKÉ ROBOTY
A STOLNÍ MIXÉRY.
Sektor drobných domácích elektrospotřebičů vykázal v uvedeném
období meziroční nárůst obratu o 13 %. Největším tempem rostly kro-
mě zubní hygieny právě kuchyňské strojky a mixéry. Jejich podíl na cel-
kové hodnotě trhu dvanácti sledovaných skupin se meziročně zvýšil
(o další dva procentní body) na 20 %.
Výrazný vzestup stolních mixérů
Poptávka po tomto typu výrobků se za první čtvrtinu letoška zvýšila
3,3krát. Podporou jí kromě rostoucího zájmu o přípravu zdravých nápo-
jů z ovoce a zeleniny byla i řada sortimentních novinek z minulého roku.
Ty obsadily v prvním kvartálu 2016 žebříček 20 obratově nejprodáva-
nějších modelů už více než z poloviny.
Kupující oslovila celá cenová šíře sortimentní nabídky, přičemž
zhruba polovina objemu prvního čtvrtletí se prodala za cenu do
800 korun. Průměrná investice do stolního mixéru dosáhla částky
1 200 korun. Nicméně i dražší stolní mixéry si získaly na trhu své mís-
to, konkrétně třetina hodnoty trhu se uskutečnila s výrobky v ceně od
2 800 korun.
Tradiční kuchyňské roboty – nadále u přírůstku
Prodej v kusech se meziročně zvýšil bezmála o 10 %, v hodnotě se zve-
dl o 13 %. Z celkových tržeb za skupinu robotů a mixérů zajistily tradiční
kuchyňské roboty 43 % a podobně jako většina ostatních typů strojků
svůj podíl meziročně mírně ztratily ve prospěch stolních mixérů.
Poptávka už nerostla u nejlevnějších přístrojů v ceně do 3 000 korun,
zájem se posunul o kategorii výše – k segmentu od 3 000 do 5 000
korun. Navzdory různému trendu těchto segmentů dosáhl objemový
podíl v prvním čtvrtletí letoška u obou stejného výsledku – necelých
30 %. Prodej rostl v meziročním srovnání také u dražšího sortimentu,
a to od 12 000 do 20 000 korun.
Food procesory ve ztrátě
Objem i hodnota prodeje klesly v první čtvrtině letoška v řádu jed-
notek procent. Do záporných čísel se dostal především cenový střed
sortimentu – od 1 500 do 4 000 korun – který odpovídal za více než
60 % poptávky po food procesorech. Naopak levnější i dražší výrobky
– cenové okraje nabídky – zaznamenaly meziroční přírůstek. Průměrně
se food procesory prodávaly za 2 300 korun.
Tyčové mixéry, ruční šlehače
Prodej tyčových mixérů v kusech i korunách skončil v meziročním srov-
nání v červených číslech, byť ho doprovázel mírný nárůst průměrné
ceny. O ten se mimo jiné zasloužily výrobky v ceně od 2 000 korun,
u kterých se poptávka zvýšila dvouciferně. Cenový průměr tak stoupl
na 900 korun, tedy o 100 korun výše než před rokem.
Také u ručních šlehačů sice celková čísla znamenala ztráty, ale u dvou-
ciferného přírůstku zůstal relativně dražší sortiment od 1 000 korun
výše (který tak zajistil třetinu obratu ručních šlehačů).
1
KUCHYŇSKÉ ROBOTY A MIXÉRY
Panelový trh GfK/Česká republika
I-III 2015/2016
©GfK2016 -Allrightsreserved|5/2016
I-III 2015
I-III 2016
I-III 2015 : I-III 2016
Prodej v ks/%
Prodej v Kč/%
TRAD. KUCHYŇSKÉ
ROBOTY
FOODPROCESSORY
RUČNÍ MIXÉRY
TYČOVÉ MIXÉRY
STOLNÍ MIXÉRY
DRTIČE
100 % 100 %
9%
-4%
-17%
-12%
>100%
-22%
6,7
9,5
40,5
28,7
12,0
4,7
28,0
31,9
21,4
11,8
100 % 100 %
13%
-5%
-3%
-2%
>100%
-19%
8,6
23,9
12,3
47,2
22,0
19,1
9,8
43,4
I-III 2015
I-III 2016
I-III 2015 : I-III 2016
3,7
4,3
Prodej v ks/Kč/%
1
Kuchyňské roboty a mixéry zahrnují tradiční kuchyňské roboty, food procesory, tyčové a ruční mixéry, dále stolní mixéry a drtiče (choppery). U food procesorů vystupuje nástavec svisle v uzavřené pracovní nádobě, zatímco u tradičních
kuchyňských robotů je spouštěn z vodorovného ramene zpravidla do otevřené pracovní nádoby. Tradiční kuchyňské roboty bývají navíc již ve standardní výbavě doplněny širším příslušenstvím s možností dokoupení dalšího.
2
Meziroční srovnání znamená období I–III 2016 vs. I–III 2015.
3
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny).
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech
A+++
A++
A+
A
1...,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49 51,52,53,54,55,56,57,58,59,60,...62
Powered by FlippingBook