Na oživeném trhu se
myčkám znovu daří
Zlepšující se ekonomická situace
a rostoucí tržby maloobchodu se promítly
i na trhu myček nádobí, a tak mohou
být výrobci s jejich prodeji spokojeni.
Přestože už nejsou myčky ve stejné
roli jako nyní například sušičky prádla,
stále mají na trhu nemalý potenciál,
a to především ty vestavné, jak dokládají
čísla společnosti GfK v jejím rozboru
trhu na straně 38.
Myčka nádobí je stále častěji považována za stejně samozřejmou
součást kuchyně jako například trouba nebo chladnička. Zvýšení
komfortu a snížení spotřeby vody způsobily před pár lety spolu se
stavebním „boomem“ velké nárůsty prodejů myček. Pak ale přišla
hospodářská recese a raketově stoupajícím prodejům byl konec.
V současnosti samozřejmě nedochází k návratu k této éře, již pro-
žívaly v posledních dvou třech letech sušičky prádla, ale zájem
o myčky každopádně roste. V přehledu jsme se zaměřili na volně
stojící modely s šířkou 60 cm. Jejich podrobné technické specifika-
ce naleznete v tabulkovém přehledu na konci čísla.
Rekordy v nízké spotřebě
už nejsou konečně trendy
Doba krize s sebou přinesla velký důraz na úspory, který se promí-
tl napříč prakticky všemi segmenty velkých domácích spotřebičů.
Honbu za co nejnižší spotřebou energie lze ještě vnímat kladně,
ačkoliv například u praček je samozřejmě neustálé snižování tep-
loty vody značně diskutabilní. Co se týče spotřeby vody, zde rekor-
dy vlastně příliš pozitivní dopad neměly. Z pohledu marketingu
samozřejmě ano, protože extrémně nízká spotřeba vody na úrovni
dokonce až 4,5 l na mycí cyklus se velmi snadno komunikuje spo-
třebitelům. Se schopností nádobí kvalitně umýt už to ovšem bylo
horší. Výrobci se proto od těchto extrémů spíše odklonili a zača-
li svou pozornost soustředit na vybavení myček, zlepšení kvality
mytí a implementaci chytrých technologií pro optimalizaci pro-
gramů. I ty nejnovější myčky mohou proto aktuálně spotřebovat
10, nebo dokonce více litrů vody při standardním mycím cyklu.
Třetí příborová zásuvka
Kde došlo u myček k výrazným vylepšením, je vnitřní uspořádá-
ní košů a ostřikových ramen. V případě košů dochází k výměně
tradičního košíku na příbory za samostatnou zásuvku, umístěnou
pod stropemmyčky. Za nejlepší řešení považujeme to, kdy je úlož-
ný prostor rozdělen do tří částí a jednu boční lze vždy zasunout
do středu, aby vznikl volný prostor pro mytí vysokých sklenic
v horním koši na nádobí. Zajímavou alternativou je zásuvka při-
pevněná přímo k hornímu koši, která nevykrývá celý prostor nad
ním. V tomto případě lze vysoké sklenice mýt na obou bocích
horního koše. Od věci také není, pokud výrobce dodává tradiční
košík na příbory také k myčce s vyjímatelnou příborovou zásuv-
kou, aby měl zákazník možnost volby. V některých situacích může
chtít zásuvku kompletně vyjmout, ale stále bude chtít nějaké pří-
bory umýt.
Přídavné trysky
Výrobci se také snaží zvýšit účinnost mytí hrnců a pánví, zkrátka
nádobí, na kterém zůstává nejvíce zbytků jídla, nebo se na nich
dokonce jídlo připálí. Do myček přidávají ještě další vysokotla-
ké ostřikové systémy. Velmi intenzivně se na tuto oblast soustředí
značka Whirlpool.
Rychlé sušení
Kde došlo k velkému pokroku, je sušení nádobí, protože jsou stále
častěji používány aktivní systémy sušení teplým vzduchem hna-
ným do prostoru myčky ventilátorem. Nasazení této technologie
umožnilo zkrátit standardní mycí programy pod jednu hodinu,
což jde vstříc požadavkům uživatelů, kteří chtějí mít nádobí kva-
litně umyté, ale samozřejmě co nejrychleji.
Situace na trhu
Trhu myček v hodnotě prodejů nadále jasně vládne společnost
BSH, v jejíž stáji hraje prim značka Bosch. Jasnou dvojkou zůstává
společnost Whirlpool, již se intenzivně snaží dohnat společnost
Beko, která jako jediná z hlavních hráčů vykazuje svižný růst.
Významnou pozici si udržuje nadále společnost Electrolux.
SKUPINA VÝROBKŮ • VOLNĚ STOJÍCÍ MYČKY • 60 CM
31
Sell • Červenec-srpen 2016 • 31