GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK
(
.
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
MYČKY NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK
PRODEJ MYČEK ROSTE
– VE SLEDOVANÝCH
ODBYTOVÝCH
CESTÁCH
1
SE JICH
ZA PRVNÍ TŘETINU
LETOŠNÍHO ROKU
2
PRODALO O 6 % VÍCE,
TRŽBY SE ZVEDLY
PODOBNÝM TEMPEM.
KUPUJÍCÍ DO NICH
INVESTOVALI V
PRŮMĚRU
3
10 600
KORUN, PŘIČEMŽ
NADÁLE V ROSTOUCÍ
MÍŘE VYHLEDÁVALI
ZEJMÉNA
ENERGETICKY
ÚSPORNÝ SORTIMENT.
Podíl vestavných myček se postupně zvyšuje – v objemu již zajistily
55 % trhu, v obratu bezmála 60 %. Největším tempem (o 11 %) rostl
prodej vestaveb standardní 60cm šíře, který z celkové poptávky po
myčkách zajistil 40 %. Volně stojícího sortimentu standardní šíře se
naopak v kusech prodalo o 2 % méně, srovnání tržeb však u něj zůstalo
v černých číslech díky 4% nárůstu průměrné ceny. Objemový přírůs-
tek ve výši 8 % vykázaly výrobky slim (šíře 45 cm) – ať již v provedení
vestavném, či volně stojícím.
Vývoj na začátku roku
Meziroční srovnání objemu i hodnoty prodeje myček zůstalo v každém
z prvních čtyř měsíců 2016 kladné. Relativně nejvíce se v meziročním
srovnání zvedla poptávka v lednu a dubnu – dvouciferně – při drobném
zvýšení průměrné ceny. Ta se v těchto měsících lišila jen málo, pohybo-
vala se mezi 10 600 až 10 700 korunami.
Cenový průměr za první třetinu letošního roku sice zůstal na stejné
výši jako před rokem – na částce 10 600 korun, ale cenová struktura
prodávaného sortimentu se přece jen měnila.
U levnější nabídky se mírně zvýšil podíl segmentu 7 700
až 9 000 korun na úkor právě nejlevnějšího sortimentu. Na druhé stra-
ně cenového spektra se naopak projevil pokles objemového podílu
dražšího segmentu – nad 13 000 korun, přičemž poptávka se přelila
k výrobkům ceny nižší – od 10 600 do 13 000 korun.
Parametry úspory energií
Přes polovinu myček se v první třetině 2016 prodalo v energetické třídě
A++, dalších 10 % ve třídě A+++. Tento sortiment zajistil dohromady
necelé dvě třetiny poptávky, jeho objemový podíl se meziročně zvedl
o 11 procentních bodů na úkor nižších energetických tříd.
Pokud jde o spotřebu vody na mycí cyklus, podíl se zvedl zejména
myčkám na 9,1 až 10 litrů vody, které představovaly 44 % objemu trhu.
Necelou pětinu poptávky pokryly modely se spotřebou 8,1 až 9 litrů
a 10 % sortiment ještě úspornější.
Ekonomičtější provoz zajistí i možnost mytí většího počtu sad
nádobí a právě ty myčky – na 13 až 14 sad – s podílem na objemu vel-
mi mírně rostly. Společně se sortimentem na více než 14 sad zajistily
47 % celkové poptávky po myčkách, v hodnotě 54 %.
Své místo na trhu – přes 40 % v objemu – si získaly modely
s invertorovým motorem díky nižší spotřebě energie a také nižší hluč-
nosti, přičemž kupující za ně v první třetině 2016 zaplatili v průměru
12 000 korun.
Parametry pohodlné obsluhy
Hlučnost myčky patří k dalším parametrům hodnocení uživatelů. V ros-
toucí míře se prodávaly modely s hlučností 46 až 48 dB, jejichž podíl
na objemu stoupl na 45 %. Méně hlučný sortiment se do celkových
prodejů promítl ze 35 %. Přibližně pětinu prodeje v kusech představo-
valy výrobky se zátěží hlukem přes 48 dB, které s podílem meziročně
mírně klesly.
Pohodlná pro obsluhu myčky se ukazuje i možnost volby auto-
matického programu mytí. Takto byly vybaveny dvě třetiny prodané-
ho sortimentu s cenovým průměrem na 11 700 korunách. Možnost
odloženého startu se stává velmi běžnou, vybavenou jí bylo přes
90 % prodaných myček.
MYČKY
Panelový trh GfK/Česká republika
I–IV 2015/2016
Prodej v ks/Kč/%
©GfK 2016 - All rights reserved | 7/2016
Prodej v ks/%
Prodej v Kč/%
Průměrná cena v Kč/%
Celkem
Volně stojící myčky
standardní šíře
Volně stojící myčky
„slim“
Vestavné myčky
standardní šíře
Vestavné myčky „slim“
6,0
6,6
0,5
-2,1
1,6
3,8
8,1
8,9
0,7
10,7
9,2
-1,3
8,1
6,5
-1,4
I–IV 2015
I–IV 2016
Prodej v ks/%
100 %
100 %
15
38
13
32
15
40
13
30
I–IV 2015 : I–IV 2016
volně stojící myčky
standardní šíře
volně stojící myčky
„slim“
volně stojící
stolní myčky
vestavné myčky
standardní šíře
vestavné myčky
„slim“
1
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy a nespecializované čistě internetové prodejny), kuchyňská studia
a prodejny nábytku.
2
Meziroční srovnání odpovídá období I–IV 2016 vs. I–IV 2015.
3
Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech
A+++
A++
A+
A