Pro mnohé výrobce automatických kávovarů je dlouhé
roky přetrvávající situace, kdy značka De’Longhi trh
ovládá s výrazně nadpolovičním podílem, silně frustrující.
Vždy docházelo k nějakým cenovým excesům u všech
značek, ale vývoj během posledního roku naznačuje, že
z výstřelků se pomalu stává norma. Zničit cenovou úroveň
je přitom velmi snadné. Proces ozdravení naopak bolestivý
a zdlouhavý.
Cenová válka má negativní
dopad na trh s automatickými
kávovary. Některé stroje mají
viditelně „podstřelené“ ceny
Marže v oblasti automatických a plnoautomatických kávovarů patří k velmi vysokým, pro-
tože i průměrná pořizovací cena těchto výrobků je poměrně vysoká, takže jde o dražší zboží,
kde mají výrobci a prodejci pěkný manévrovací prostor. Trh netrpí přetlakem značek, přesto
na něm dochází k až překvapivé cenové erozi u některých modelů. V redakci jsme zazname-
nali dokonce situaci, kdy se v akčním letáku některého z řetězců objevil plnoautomatický
stroj hluboko pod hranicí 10 000Kč. Takzvaného „podstřelení“ ceny si všímáme poslední
rok mnohem častěji, a přestože výrobci by dle legislativy neměli výslednou prodejní cenu
ovlivňovat, nepřímé cesty se najdou vždy. Trh dle údajů GfK roste, a to dokonce dvouciferně
(viz komentář Zdeňka Bárty na následující straně), a vše vypadá na první pohled, co se týče
vývoje do budoucna, růžově. Citelné snižování cen je ale nebezpečné – nejlepším příkla-
dem a současně varováním budiž vývoj na trhu s televizory, kde došlo před zhruba 10 lety
k cenové válce, až se televizory, které měly stát zhruba 20 000Kč, prodávaly v době nejtužší
fáze ekonomické krize za 10 000Kč. Teprve poslední dva tři roky dochází k postupnému
ozdravení, s nímž pomohl příchod 4K televizorů a nyní těch s OLED panely. Pokud by
došlo v segmentu kávovarů k otevřené cenové válce bez jakýchkoliv pravidel, mohlo by to
být pro celý byznys devastující. Nehovoříme vyloženě o výprodejových kávovarech, kterých
se chtějí prodejci nebo výrobci za každou cenu ze svých skladů zbavit a v omezeném počtu
kusů je do trhu vyšlou s extrémní slevou. Nejproblematičtější je samozřejmě to, když dochází
k nebývalé cenové erozi u „živých“ modelů. A zdaleka nejhorší je, když jsou za přehnaně níz-
ké ceny do trhu vysílány už od počátku. Rekordmanem je v tomto ohledu dle našich zjištění
značka Saeco – jako příklad uvedeme model Saeco Incanto HD8916/09. Reálně se dostal na
trh v červenci 2016 za překvapivě nízkou cenu 17 990Kč, přičemž ho někteří prodejci začali
prodávat pár týdnů nato už za 15 990Kč. Na Alza.cz a Mall.cz se prodává nyní za 16 990Kč
a samotný Philips ho na svém vlastním e-shopu nabízí dokonce za oněch minimálních
15 990Kč (opak bývá pravidlem – výrobce,
pokud má vlastní obchod, na něm prodává
za doporučené maloobchodní ceny, které
jsou vždy vyšší, než ty reálné v obchodech).
Přitom jde o stroj, jenž výbavou, provedením
a funkcemi konkuruje výrazně dražším mo-
delům jiných značek. Za jeho přímou kon-
kurenci považujeme například tyto modely,
také uvedené do prodeje v loňském roce:
Nivona CafeRomatica 758
Reálná prodejní cena: 19 999Kč
Datum uvedení: podzim 2016
De’Longhi DINAMICA
ECAM350.55.B
Reálná prodejní cena: 22 990Kč
Datum uvedení: jaro 2016
JURAENAMicro 90
Reálná prodejní cena: 24 990Kč
Datum uvedení: jaro 2016
Ceny všech uvedených kávovarů pla-
tí k 16. 3. dle serveru Heureka.cz, kde
v seznamu listovaných prodejců naprostá
většina drží uvedenou cenu. Ceny jsme
kontrolovali také na Alza.cz, která na
Heureka.cz není.
Když jsme si všechny zmiňované kávovary
osobně prohlédli v různých prodejnách,
musíme říci, že dílensky a funkčně stojí
Saeco někde na úrovni modelu DINA-
MICA od De’Longhi. Rozhodně působí
celkově lépe než příliš „plastová“ novinka
značky Nivona, která horší šasi dohání ba-
revným displejem a Bluetooth konektivi-
tou. Mimochodem zde nám vzhledem ke
smart funkcím a barevnému displeji přijde
prodejní cena také přehnaně nízká, nic-
méně zpracování kávovaru a jeho design jí
v zásadě odpovídají. Další hodnocení uve-
dených dat a informací necháme na čtená-
řích, kteří sami v oboru výroby a prodeje
domácích spotřebičů působí. My v redakci
doufáme, že se snižování cen u nových ká-
vovarů nevymkne kontrole, protože by to
mohlo celý trh narušit. A to není v zájmu
nikoho, nakonec ani spotřebitelů, proto-
že z malých zisků se pak těžko platí vývoj
inovací a nových technologií…
Do přehledu jsme zařadili kávovary pl-
noautomatické, které dokážou připra-
vovat mléčné kávy na stisk tlačítka, dále
kávovary automatické, u nichž probíhá
automaticky pouze příprava espresa, a ko-
nečně kávovary kapslové.
SKUPINA VÝROBKŮ • KÁVOVARY
15
Sell • Březen 2017 • 15