Na trh s kávovary měla loni pandemie pozitivní efekt, pokud jde o poptávku. Horší to bylo s dostupností zboží, což ale v zásadě platí obecně pro celý sektor domácích spotřebičů. U kávovarů hrál velkou roli přesun zaměstnanců na home office. Spousta z nich se záhy začala zabývat tím, že jim doma chybí kvalitní a dobrá káva, jakou si připravují v práci. Prodeje levných automatů na espreso proto byly extra silné. Nejvíc z toho dokázala těžit společnost Philips, jejíž portfolio má těžiště právě v cenově dostupných kategoriích.
Nizozemský Philips loni poměrně razantně zahýbal s tržními podíly v kategorii kávovarů, když významně posílil v segmentech do 15 tisíc korun. Zde dokonce převzal otěže od De’Longhi, které se v posledních dvou letech zaměřilo v oblasti novinek hlavně na vyšší a superprémiovou kategorii kávovarů. Philips proto se svým náporem nových levných modelů se systémem přípravy mléčné pěny LatteGo na tomto trhu významně poskočil. LatteGo rozhodně není nejsofistikovanějším řešením – naopak jde o velmi jednoduchý a konstrukčně prostý systém. Právě jeho určitá „banálnost“ ovšem u zákazníků nachází odezvu. LatteGo se totiž opravdu snadno čistí. Jsme zvědaví na další vývoj v cenových kategoriích do 15 tisíc, protože víme, že De’Longhi chystá nějaké novinky, ke kterým ale zatím nemáme žádné konkrétní informace. Navíc víme, že De’Longhi v druhé polovině roku po určitém ústupu, který nastal zkraje roku 2020, opět posilovalo a upevňovalo své zatím neohrožené prvenství trvající už více než deset let. Loňský růst italské firmy byl hlavně způsoben až překvapivě dobrými prodeji nového kávovaru PrimaDonna Soul. U dalších značek zásadní pohyb nenastal – většina spíše ve srovnání s rokem 2019 lehce ztrácela.
Letošní rok už určitě nelze počítat s tím, že by home office hrál tak zásadní roli v růstu trhu. Máme od některých firem i náznaky, že začaly v březnu pociťovat určité „ochlazení“. Společnost je frustrovaná, nejistota z dalšího ekonomického vývoje roste a vyhlídky v době dosud nejtvrdšího „lockdownu“ nejsou úplně růžové. I trh s kávovary čeká určité vystřízlivění a střet s realitou. Prodeje budou dost záviset i na tom, zda se během května nebo června začnou otevírat větší možnosti cestování. A nesmíme zapomenout ani na zhoršující se dostupnost čipů, která trápí mnoho sektorů a určitý dopad bude mít také na kávovary. Nelze vyloučit, že letos zažijeme ještě horší dostupnost automatů na espreso než loni.
GfK: Češi v době pandemie investovali více do kávovarů
Pro kávovary byl rok 2020 dalším rekordním rokem, s dvouciferným nárůstem trhu oproti roku 2019, a to jak v objemu, tak i hodnotě. Za rostoucí poptávkou stojí stále především segment plně automatických kávovarů s nejvýznamnější vahou na trhu. Dvouciferná dynamika byla ale i u pákových přístrojů, které jsou obratově druhou nejdůležitější kategorií. O něco více než v předchozím roce spotřebitelé utratili také za kapslové i překapávací kávovary.
U plně automatických modelů došlo ke stabilizaci průměrné ceny, která se drží nad hranicí 11 200 Kč. U pákových přístrojů v průměru cena o něco narostla, téměř na 4 300 Kč. Kapslové kávovary byly jedinou kategorií, kde se cena meziročně snížila – těsně pod 1 700 Kč.
Zdroj: Luboš Drhovský, GfK (lubos.drhovsky@gfk.com)
Dotykové ovládání • Parní tryska • Vyjímatelná nádržka na vodu • Výška výpusti až 10 cm • Ocelový mlýnek
Značka Beko se chystá uvést zásadní novinky v kategorii automatických kávovarů letos na podzim. Na jejich prezentaci je tak zatím brzy. Už předtím, konkrétně v polovině roku, ale dorazí ještě 2 nové modely. Půjde o cenově dostupnější varianty stávajících kávovarů. My do přehledu zařazujeme vybavenější řešení s parní tryskou. K dispozici bude také model CEG 3190 B bez parní trysky. Oba stroje se vyznačují tlakem čerpadla 19 barů, nádržkou na vodu o objemu 1,5 l a funkcí automatických proplachů. Integrovaný ocelový mlýnek umožňuje změnu hrubosti mletí v 5 stupních. Oba kávovary budou mít černé provedení – pouze kávová výpust bude stříbrná.
Barevný dotykový displej • 1 mléčný nápoj na stisk „tlačítka“ • Výška výpusti až 14,2 cm • Konektivita pomocí wifi • Ocelový mlýnek
Loni na podzim uvedl český lídr trhu automatických kávovarů velmi zajímavou novinku ve vyšším cenovém segmentu, konkrétně s cenou nad 30 tisíc korun. PrimaDonna Soul si bere jeden zásadní prvek z vlajkového modelu Maestosa, spadajícího do superprémiové kategorie. Je jím velký dotykový displej, v tomto případě 4,3palcový s náhledy nápojů a velmi přehledným menu všech nastavení. Díky funkci Smart One Touch se mohou nápoje řadit podle četnosti výdeje. Jednotlivým členům domácnosti pak usnadní uložení osobních preferencí možnost nastavení až 5 uživatelských profilů. Celkem zvládne tento model jedním stiskem připravit 18 druhů nápojů. A dokonce vodu na čaj se správnou teplotou podle toho, na jaký druh čaje máte chuť. Upravená konstrukce kávovaru snižuje množství kávy, která zůstává v mlýnku, na úplné minimum. Každé espreso je tak plné aroma a chuti. O mléčnou pěnu se pak stará patentovaný systém LatteCrema s vylepšenou nádobkou, do které lze dolévat mléko i bez jejího odpojování od kávovaru. PrimaDonna Soul je také vůbec prvním modelem De’Longhi, kde konektivitu přes Bluetooth s omezeným dosahem nahradila praktičtější technologie wifi.
Barevný LCD displej a dotykové ovládání • 1 mléčný nápoj na stisk tlačítka • 10 druhů nápojů • Výška výpusti až 15 cm • Keramický mlýnek
Italská značka Gaggia, jejíž produkty dováží na český trh společnost Espresso Professional, představila loni na podzim novou řadu kávovarů Magenta. Výrobky se kvůli pandemii nakonec zpozdily, ale nyní už jsou v prodeji. Do aktuálního přehledu zařazujeme druhý nejvyšší model plnoautomatického typu, který používá takzvaný CAPPinCUP s externí nádobkou na mléko. Dominantou kávovaru je mírně naklopený ovládací panel s dotykovými plochami a barevným displejem. Celkem je na výběr 10 nápojů, u kterých lze vybírat z 5 úrovní aroma. Výškově nastavitelnou kávovou výpust kombinuje Gaggia ještě s vyjímatelným espreso táckem, který lze připevnit do vyšší pozice. Káva tak vytéká do malých šálků z minimální výšky, což přispívá ke správné teplotě nápoje. Kávovar má šířku pouze 22,5 cm. Do nádržky se vejde 1,8 l vody a do zásobníku 250 g kávových zrn.
Barevný dotykový displej • 1 mléčný nápoj na stisk „tlačítka“ • Výška výpusti až 15 cm • Konektivita pomocí wifi • Ocelový mlýnek
Vůbec první domácí kávovar na trhu, který disponuje technologií pro studenou extrakci espresa a přípravu studené mléčné pěny, představila na začátku března švýcarská značka JURA. Modelu Z10 se firma podrobně věnuje ve své prezentaci od strany 14. Najdete zde i video, které jsme ve spolupráci s českým zastoupením značky natočili. Kávovaru věnujeme prostor také v tomto přehledu, protože jde po několika letech o skutečně revoluční kávovar, který posouvá trh výrazně vpřed a nabízí opravdu inovativní funkce. Kromě přípravy studených kávových specialit je to také elektronicky řízený mlýnek – hrubost nastavujete přímo na displeji a mlýnek je schopen měnit nastavení kávu od kávy. Kávová výpust umožňuje nejen vertikální posun, ale každá ze dvou výpustí se nastavuje i horizontálně, a to v rozmezí 2,4 cm – 5 cm. Z10 je prvním kávovarem JURA s konektivitou řešenou prostřednictvím technologie wifi. Kromě varianty Diamond White je v prodeji ještě celočerný model Diamond Black a prémiová varianta s kovovým čelním a svrchním panelem. Ta má označení Aluminium Dark Inox.
Barevný dotykový displej • 2 mléčné nápoje na stisk „tlačítka“ • Signalizace funkcí, přípravy a údržby LED indikátorem • Výška výpusti až 14 cm • Ocelový mlýnek
Očekávaná nová řada kávovarů KRUPS měla dorazit už koncem loňského roku. I v jejím případě došlo kvůli koronaviru ke zpoždění, a tak se dostala na trh na přelomu zimy a jara. Podrobně je prezentována, a to včetně přehledné tabulky specifikací jednotlivých modelů, v článku na straně 24. My jsme do redakčního přehledu vybrali nejvyšší model Intuition Preference+ v šedém provedení. Největší novinkou u celé této řady je LED pás na čelní straně kávovaru. Umístěn je v dolní části. LED svítí v různých barvách podle toho, co kávovar od uživatele potřebuje. Kromě toho můžete přiřadit určité barvy jednotlivým uživatelským profilům a ještě lépe se tak v nabídce zorientovat. Zajímavá je i možnost úpravy nabídky – buď lze zvolit zobrazení káv klasickým „dlaždicovým“ způsobem, nebo v inovativním módu „slider“, kdy se pohybujete v menu podobně jako na mobilu, když si prohlížíte fotky. Dokonce si v rámci profilu můžete nastavit, v jakou denní dobu si vybraný nápoj běžně připravujete, abyste k němu získali ještě rychlejší přístup. Bude totiž v danou dobu zobrazen jako jeden z prvních.
Barevný dotykový displej • 2 mléčné nápoje na stisk „tlačítka“ • Výška výpusti až 14 cm • Konektivita pomocí Bluetooth • Ocelový mlýnek
Německá značka přišla zkraje letošního roku s další novinkou, která cílí na náročnější zákazníky. NICR 930 se nebojí ani větší zátěže ve firmách a na kávovar je poskytována plná 2letá záruka bez limitu káv, i když stroj koupí právnický subjekt. Nivona u kávovaru upozorňuje na chromové prvky, barevný dotykový displej kombinovaný s kruhovým ovladačem a systém Aroma Balance tvořený 3 aromatickými profily, které jeden druh kávy připravují třemi způsoby. Každý uživatel si může vyzkoušet, zda mu více chutná dynamický, konstantní, nebo naopak intenzivní profil. Navíc si lze do paměti uložit až 9 vlastních receptů káv s personalizovanými úpravami. Nádržka na vodu má objem 2,2 l a zásobník na zrna kapacitu 270 g.
Dotykové ikony • 1 mléčný nápoj na stisk „tlačítka“ • Výška výpusti až 14 cm • Osvětlení šálku • Ocelový mlýnek
Značka Philco dodává tento typ kávovaru, který získal cenu Red Dot Design, už od roku 2014. To se ale týká bílé a černé verze. Loni přibyla v nabídce ještě červená. Kávovar nabízí velmi jednoduché ovládání pomocí dotykových ikon a centrálně umístěného ovladače. Nechybí ani displej s nabídkou v českém jazyce. Celkem má uživatel na výběr 6 nápojů – espreso, cappuccino, latté, long coffee, mléčnou pěnu a horkou vodu. Individuálně si lze upravit velikost šálku, intenzitu aroma a teplotu vody. Integrovaný mlýnek s ocelovými mlecími kameny má 5 nastavení hrubosti. Philco také zdůrazňuje přítomnost osvětlení šálku a funkci předspaření. Nádržka na vodu má objem 1,8 l. Do zásobníku na zrna se vejde 250 g kávy.
Dotykové ikony • 2 mléčné nápoje na stisk „tlačítka“ • Výška výpusti až 15 cm • 3 typy chuťových profilů • Keramický mlýnek
Philips si přichystal pro letošní jaro nové modely kávovarů v rámci italské značky Saeco, kterou před lety koupil. Konkrétně míří na trh zcela nová řada nazvaná GranAroma. Nově u ní najdete systém Coffee Maestro s 3 typy chuťových profilů – Delicato, Intenso a Forte. Kávovar podle vybraného profilu automaticky upravuje nastavení extrakce včetně síly aroma, objemu a doby spaření. Samozřejmě si můžete upravit parametry u jednotlivých káv také manuálně. A kdo má rád extra silnou kávu, může aktivovat funkci DoubleShot. Aby to nebylo málo, nabízí kávovar ještě 6 uživatelských profilů. Na čelním ovládacím panelu najdete barevné dotykové ikony nejpopulárnějších nápojů a další ovládací prvky. Na displeji lze pak vybírat z dalších druhů káv. Celkem jich umí tento model připravit 16. Kávovar se chlubí kovovou přední částí a precizně utěsněným zásobníkem na zrna, do kterého se jich vejde 300 g. Nádržka na vodu má objem 1,8 l.
Barevný displej a tlačítka • 2 mléčné nápoje na stisk tlačítka • Výška výpusti až 15 cm • Konektivita pomocí wifi • Keramický mlýnek
Značka Siemens má velmi bohaté portfolio kávovarů od těch cenově dostupnějších až po superprémiové se 2 mlýnky. Pro jarní sezonu ale žádnou novinku nepředstavila, takže do přehledu zařazujeme model spadající do nejvyšší kategorie. Nejedná se vyloženě o vlajkovou loď – jde každopádně o stroj pro náročné zákazníky. Pyšní se vysoce kvalitním dílenským zpracováním s kovovým šasi. Velký barevný displej, který dominuje čelní straně, není dotykový – k ovládání slouží tradiční tlačítka a kruhový ovladač. Chuť kávy můžete v nastavení ovlivnit hned 5 parametry – silou aroma, teplotou, poměrem kávy a mléka a rychlostí extrakce. Ve speciálním režimu baristaMode jsou k dispozici ještě další úpravy. Kávovar je také vybaven konektivitou v rámci systému Home Connect. Nádržka na vodu má objem 2,3 l. Zásobníky na zrna pak kapacitu 290 g.