GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodoupanelového výzkumu. Jeho základem jsoupravidelně zjišťovanéúdaje oprodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivníhovzorkumaloobchodníchprodejen. Vícenawww.gfk.com/cz, případněkontaktujteZdeňkaBártu,ConsumerChoicesDirectoraCZ&SK
(
).
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
Žehličkynačeském trhupodleGfK
Zaprvníchdevětměsíců
loňskéhoroku
1
seve
sledovanýchdistribučních
kanálech
2
prodalo
o2%méněžehliček
nežvestejnémobdobí
předchozíhoroku.
Vývoj celkovépoptávky
kopírovalmírnýpokles
zájmuoklasické
napařovací žehličky,
zatímcožehlicíchsystémů
seprodalo
Největší díl prodejů pokrývají i nadále klasické napařovací žeh-
ličky, které v uvedeném období minulého roku tvořily 92% cel-
kového počtu prodaných výrobků. O zbývající část objemu trhu
sedělily žehlicí systémy, cestovní a suché žehličky. Z celkového
obratu však žehlicí systémy pokryly již13%–o jedenprocentní
bod více než před rokem.
Vývoj prodejů
Meziroční srovnání poptávky po žehličkách se v prvních deví-
ti měsících minulého roku pohybovalo mezi 6% přírůstkem,
kterého dosáhly hned v úvodu roku, a 10% ztrátou zazna-
menanou v březnu loňského roku. Srovnání průměrné ceny
3
zůstalo v jednotlivých měsících vždy v různé míře kladné, což
obrátilo vývoj tržeb častěji do černých čísel. Hodnota prodeje
žehliček tak zůstala od dubna 2014 meziročně v přírůstku,
v souhrnu za období od ledna do září 2014 se zvýšila o3%.
Vývoj cen
Kupující v období od ledna do září 2014 zaplatili v průměru za
žehličku 1 100 korun
4
. Z hlediska cen vzrostla poptávka po
modelech za 1 400 až 1 800 korun a také u dražšího sorti-
mentu – od 2 500 korun. Oba tyto segmenty utvářely dohro-
mady zhruba třetinu celkového obratu za žehličky. Meziročně
sepřitomprůměrná cena zvýšila jaku klasickýchnapařovacích
žehliček, tak i – mírně větším tempem – u žehlicích systémů.
Za ty spotřebitelé zaplatili průměrně 4 500 korun, tedy o 6 %
více než před rokem. Ve srovnání s předchozím rokem se dařilo
především sortimentu žehlicích systémů v ceně od 4 000 do
5000 korun.
Klasickénapařovací žehličky
Průměrná prodejní cena napařovacích žehliček představovala
v prvních devíti měsících loňského roku částku 1 000 korun.
Oproti stejnémuobdobí předchozího rokumírně vzrostla, v prů-
měru o 4%. V rostoucí míře se prodávalymodely v ceně 1300
až 1 800 korun, u ostatních cenových segmentů zaznamenalo
ConsumerChoices,GfKCzech, vmeziročnímsrovnánímírnýpo-
kles prodeje v kusech. Přesto se v ceně do 900 korun prodala
v uvedeném období zhruba každá druhá klasická napařovací
žehlička.
Žehlicí plocha
Polovina klasických napařovacích žehliček se prodala s kera-
mickou žehlicí plochou, i když poptávka po těchto modelech
se meziročně mírně snížila. Naopak nárůst objemu o necelou
desetinu zaznamenaly jinépotahovémateriály (než keramické),
o 10 % více se prodalo výrobků s hliníkovým plátem. Ty však
tvořily necelá3% objemu klasickýchnapařovacích žehliček.
Těžištěprodeje tedy zůstaloupotahovéhomateriálu žehlicí plo-
chy (keramický či jiný), se kterým se prodaly 3 ze 4 klasických
napařovacích žehliček. Přes pětinu kusových prodejů pokryly
modely snerezem, ukterýchobjem i hodnotaprodeje (a rovněž
průměrná cena) zaznamenalymeziroční pokles.
1
Meziroční srovnání odpovídáobdobí I–IX2014 vs. I–IX2013.
2
Elektroprodejny, nespecializovanéprodejny (hypermarkety, Cash&Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetovéprodejny a ITprodejny).
3
Váženapočtemprodanýchkusů.
4
Zaokrouhlenana stovky korun.
Zdroj:
ZdeněkBárta
Consumer ChoicesDirector CZ&SK, GfKCzech