GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK
(
).
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
Přístroje na přípravu kávy na českém trhu podle GfK
Poptávka po tomto
sortimentu se za
první polovinu roku
2015 v meziročním
1
srovnání snížila
o necelou desetinu,
tržby však zůstaly
ve sledovaných
odbytových
cestách
2
v černých
číslech. Tahounem
trhu se staly plně
automatická espresa
se zhruba pětinovým
přírůstkem v kusech
i korunách.
Kávovary – skupina zahrnující jak různé typy espres, tak elek-
trické překapávací přístroje – tvořila v prvním letošním pololetí
přes 4 % poptávky po drobných domácích elektrospotřebičích
3
.
Do celkového obratu se promítla větším dílem, a to 14 %. Prů-
měrná investice
4
do tohoto sortimentu dosáhla v uvedeném
období částky 4 300 korun
5
a v porovnání s ostatními 11 sledo-
vanými skupinami drobných spotřebičů představovala nejvyšší
částku.
Vývoj trhu v prvním pololetí
V každém z prvních šesti měsíců letoška s výjimkou června se
prodalo méně kávovarů než ve stejném období loňského roku.
V hodnotě se však trh vyvíjel odlišně, v období od ledna do červ-
na dosahovaly tržby za kávovary každý měsíc vyšších hodnot
než před rokem. Dařilo se plně automatickým espresům, která
jako jediná meziročně narostla i v kusech. Ostatní segmenty
(páková espresa, kombinace espresa a překapávače, kapslové
kávovary a klasické překapávací přístroje) v objemu zazname-
naly ztráty, v obratu skončily častěji s kladným výsledkem, pro-
tože u většiny segmentů se meziročně zvedla průměrná cena.
Plnoautomaty
Z přístrojů na přípravu kávy pokryly plně automatická espre-
sa již pětinu celkové poptávky, přičemž se s nimi zrealizovalo
přes 60 % tržeb celé skupiny. V průměru za ně kupující zaplatili
v prvním půlroce 2015 částku 13 400 korun, tedy o 100
korun více než před rokem. Podstatně klesl zájem o nejlevněj-
ší sortiment v ceně do 8 000 korun a jako ztrátový se ukázal
i segment prémiový – od 25 000 korun výš. Růst zaznamenaly
v různé míře podkategorie poměrně širokého cenového středu od
8 do 25 tisíc korun. Nejvyšším tempem rostly prodeje modelů za
20 až 25 tisíc korun. Relativně velký díl objemu trhu plnoauto-
matů – více než třetinu – však zajistily levnější výrobky v ceně
8 až 10 tisíc korun.
Kapslové kávovary
Prodej těchto přístrojů klesl v objemu meziročně o necelou pěti-
nu, zvýšení průměrné ceny o 7 % však ztrátu v obratu zmírnilo.
Průměrná investice do kapslového přístroje dosáhla v prvním
pololetí částky 1 800 korun – přibližně o 100 korun vyšší nežli
před rokem. Jediným segmentem s rostoucím tempem objemu
byly modely za cenu 3 000 korun a více.
V červnu ale prodej stimuloval levnější sortiment, a průměrná
cena tak z květnové hodnoty 2 tisíc korun klesla na červnových
1 600 korun za kapslový přístroj.
Kapslové kávovary odpovídaly první polovině loňského roku za
55 % poptávky po kávovarech, letošní výsledek za první půlrok
se již dostal, byť velmi těsně, pod polovinu celkového objemu
skupiny.
1
Meziroční srovnání odpovídá období I–VI 2015 vs. I–VI 2014.
2
Sledované skupiny: kávovary, rychlovarné konvice, fritézy, kuchyňské roboty a mixéry, zubní hygiena, zastřihovače vlasů,
vysoušeče vlasů, kulmy, holicí strojky, žehličky, vysavače, odšťavňovače/lisy.
3
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny).
4
Vážena počtem prodaných kusů.
5
Zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech