GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK
(
.
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
PŘÍSTROJE NA PŘÍPRAVU KÁVY
NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK
POPTÁVKA PO TOMTO SORTIMENTU
V MEZIROČNÍM
1
SROVNÁNÍ
NEROSTLA, TRŽBY VŠAK VE
SLEDOVANÝCH ODBYTOVÝCH
CESTÁCH
2
VYKÁZALY PŘÍRŮSTEK.
ZA PRVNÍ POLOVINU ROKU 2016 SE
ZVEDLY O 13 %, TEMPEM VYŠŠÍM NEŽ
VE STEJNÉM OBDOBÍ PŘED ROKEM.
OBRATOVĚ ROSTLY PLNOAUTOMATY,
PÁKOVÁ ESPRESA A DROBNĚ
I KLASICKÉ PŘEKAPÁVACÍ KÁVOVARY.
Kávovary, které zahrnují jak různé typy espres, tak i překapávače, tvoři-
ly v první polovině letošního roku 4 % poptávky po drobných domácích
elektrospotřebičích. Do celkového obratu sektoru se promítly 14 %.
V průměru
4
se letos v červnu prodávaly za 5 000 korun – tedy za část-
ku nejvyšší v porovnání s ostatními sledovanými skupinami drobných
elektrospotřebičů. Tempo meziročního přírůstku obratu 12 skupin sek-
toru dosáhlo 13 %.
Vývoj prodejů
V každém z prvních šesti měsíců letošního roku dosáhly tržby za kávo-
vary vyšší hodnoty než před rokem, i když v červnu činil rozdíl pouze
necelé 1 %. Do ztrát, a to v objemu i hodnotě, se v meziročním srovnání
prvního půlroku dostaly kapslové kávovary a dále kombinace espresa
a překapávače. Ty však tvořily pouze zlomek trhu, zatímco kapslové
kávovary na trhu objemově vedly, i když meziročně ztratily téměř 6 pro-
centních bodů. V hodnotě zaujímaly kapslové přístroje v období ledna
až června 2016 necelou pětinu trhu. Největší díl tržeb zajistila plně
automatická espresa – bezmála dvě třetiny. Za 15 % obratu odpoví-
dala páková espresa, která se v korunách zvedla dokonce o čtvrtinu,
v objemu o 10 %.
Plnoautomaty
Prodeje plně automatických espres nadále rostly. Po celé období prv-
ní poloviny letošního roku byla poptávka i tržby za plnoautomaty vyšší
než ve stejném období před rokem. V souhrnu se prodej v kusech zvedl
o 16 %, hodnota prodeje vzrostla o 17 %. Průměrná cena dosáhla
k částce 13 600 korun – a dařilo se podstatné části cenové nabíd-
ky plnoautomatů. Poptávka se zvýšila jak u levnějších přístrojů do
8 000 korun, tak i u dražšího sortimentu v ceně nad 25 000 korun.
Velmi výrazně narostl prodej také v oblasti cenového středu, konkrét-
ně u výrobků v ceně 10 000 až 15 000 korun o více než 40 %.
Tradiční páková espresa
Také prodej tohoto sortimentu zůstal v letošním prvním půlroce
u přírůstku – v objemu o 12 %, v hodnotě o více než čtvrtinu. Cenový
průměr prodávaných výrobků se zvedl zhruba o 500 korun na částku
4 500 korun. Na 30 % stoupl objemový podíl přístrojů v ceně od
4 000 do 6 500 korun a právě ty zaznamenaly v meziročním srovnání
dynamický růst objemu i hodnoty. U dražších modelů prodej v kusech
také rostl, i když mírněji, přičemž kupující neváhali v této cenové kate-
gorii investovat v průměru mírně více než před rokem.
Kapslové kávovary
V prvních šesti měsících letoška už obvykle objem prodeje kapslových
kávovarů nedosahoval loňských výsledků, výjimkou byl pouze březen.
Meziročně klesla poptávka o 13 %, avšak tržby se snížily mírněji –
o 6,5 %. Podíl kapslových přístrojů na celkovém objemu prodeje kávo-
varů nicméně klesal dlouhodobě, ještě v první polovině 2014 zajistil
55 % trhu, v letošním prvním půlroce o 12 procentních bodů méně.
Průměrná cena kapslových kávovarů se zvýšila na 1 900 korun. K jejímu
nárůstu přispěl zájem kupujících o dražší sortiment – meziročně narostl
prodej modelů v ceně od 3 000 korun zhruba o pětinu. Levnějších pří-
strojů (do 3 000 korun) se sice v meziročním srovnání prodalo méně,
přesto tvořily v prvním pololetí 2016 téměř 90 % prodeje v kusech.
100 %
100 %
100 %
100 %
100 %
100 %
14
55,1
15,5
14,5
14,6
48,7
20,1
15,5
15,2
43,1
23,7
17,4
2,8
25,1
56,9
14,5
2,8
20,1
63
13,6
2,5
16,6
65,3
15,1
KÁVOVARY: Struktura trhu
Panelový trh GfK/Česká republika
I–VI 2014/2015/2016
Prodej v ks/Kč/%
I–VI 2014
I–VI 2015
Prodej v ks/%
Hodnota prodeje v Kč/%
PÁKOVÁ ESPRESA
KOMBINACE PÁKOVÉ
ESPR./PŘEKAPÁVAČ
PLNOAUTOMATY
KAPSLOVÉ
KLASICKÉ
PŘEKAPÁVACÍ
I–VI 2014
I–VI 2015
I–VI 2016
I–VI 2016
1
Meziroční srovnání odpovídá období I–VI 2016 vs. I–VI 2015.
2
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny).
3
Sledované skupiny: kávovary, rychlovarné konvice, fritézy, kuchyňské roboty a mixéry, zubní hygiena, zastřihovače vlasů, vysoušeče vlasů, kulmy, holicí
strojky, žehličky, vysavače, odšťavňovače/lisy.
4
Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech
A+++
A++
A+
A