SELL: Listopad-Prosinec 2017 - page 73

Lubor Jarkovský
ZRCADLO
63
tuctový slevový týden. Pardon, leckde dva týdny. A je úplně
jedno, jak dramaticky ho který prodejce opentlil hlasitou a vi-
zuálně divokou reklamou a že mu s železnou vytrvalostí říkal
„Black Friday“ navzdory tomu, že byla sobota, neděle, pondě-
lí, úterý…
Cenová destrukce
Když odhlédnu od toho, že byl Black Friday prostě a jednodu-
še v Česku vykastrován a zbaven své identity, v jeho původní
podobě ho nešlo považovat za nijak negativní pro cenový vý-
voj na trhu. Jeden den, omezený počet kusů, to je svým způso-
bem pro značky určité „promo“, na které nemá spousta zákaz-
níků nervy. Ti otrlí si zlevněnou televizi vybojují, ostatní si ji
koupí raději v klidu, byť o něco dráž. O zboží se každopádně
mluví a řeší ho kdekdo. Dokonalá reklama. Jenže ve chvíli,
kdy trvá Black Friday více než týden a akční ceny u výrobků
„svítí“ dlouhou dobu, přestává je zákazník vnímat jako něco
speciálního. Připočtěme k tomu, že množství zlevněného
zboží na ploše více než týdne musí být logicky mnohonásobně
větší než při původní koncepci Black Friday. Výsledek? Ceno-
vá eroze, ze které se mnozí budou dlouhou dobu vzpamato-
vávat. Ten, kdo odmítl obchodníkům dodat zboží za výrazně
sníženou nákupní cenu, aby mohlo zmizet během slevového
období v trhu za dumpingové částky, a projevil rezistenci se
Black Friday zúčastnit (nebo k němu přistoupil minimálně
rozumně a rezervovaně), má můj obdiv. V letošním pojetí už
neměl „Black Friday“ s tím pravým Black Friday nic společné-
ho. Snad jen to, že někteří populární prodejci opět v prvních
hodinách startu výprodejů podcenili kapacity svých serverů,
takže nastal obligátní trapas, že jim hodinu až dvě prakticky
nefungovaly stránky. V dalších hodinách a dnech už nic tako-
vého nenastalo, protože zájem zákazníků a snaha rychle něco
nakoupit opadly. Stačilo zjistit, že vyprodané zboží bylo dru-
hý den doplněno a akce prodloužena na další týden… Kam
by člověk spěchal, když byla nutnost okamžitě se rozhodnout
nahrazena možností si investici v klidu promyslet…
Sell • Květen 2016 • 63
Sell • Listopad-prosin c 7
1...,63,64,65,66,67,68,69,70,71,72 74,75,76,77,78,79,80,81,82,83,...86
Powered by FlippingBook