Evropský trh s domácími spotřebiči zažívá další tvrdý střet s realitou. Slabší prodejní výsledky sektoru velkých spotřebičů napříč Evropou dopadají na jednotlivé firmy ve větší či menší míře. Aktuálně přichází negativní zpráva z Francie. Skupina Brandt, jeden z posledních velkých francouzských výrobců, byla na vlastní žádost umístěna do režimu ochrany před věřiteli, aby získala čas pro nalezení strategického partnera, který by podpořil její finanční stabilitu. iRobot, coby někdejší král trhu robotických vysavačů, naproti tomu nedávno oznámil, že potenciální partner a investor z jednání odstoupil.
O situaci v tradičním francouzském výrobci jsme psali na našem webu už na začátku října, kdy se zpráva objevila ve francouzských ekonomických médiích. Firma s více než stoletou historií zvolila postup, který jí má poskytnout prostor pro nalezení silného investora. Soud pro hospodářské záležitosti v Nanterre tak 1. října 2025 vyhověl žádosti vedení a zahájil řízení, jež umožní pokračování provozu, ale zároveň zmrazí dluhy a usnadní restrukturalizaci. Vedení společnosti, která od roku 2014 patří alžírské skupině Cevital, vidí v nastalé situaci především příležitost, jak celý proces hledání partnera urychlit. Výrobní závody společnosti pokračují nadále v produkci a aktuální vývoj nemá na činnost lokálního distributora Elmax Store v tuto chvíli přímý dopad.
Z pohledu evropského trhu je situace o to citlivější, že Groupe Brandt není zcela zanedbatelný hráč. Do jeho portfolia spadají vedle stejnojmenné značky také dobře známé značky jako De Dietrich, Sauter či Vedette. Celá skupina dává ve Francii práci zhruba 750 zaměstnancům ve dvou výrobních závodech v Orléans a Vendôme a v servisním centru poblíž Paříže. Obchodní partneři společnosti obdrželi od generálního ředitele společnosti Groupe Brandt dopis, v němž je informuje o situaci. Daniele Degli Emili je mimo jiné informuje o tom, že je ve hře několik „poměrně seriózních a dobře rozjednaných“ možností týkajících se případného vstupu investora. Dle posledních zpráv z Francie se objevilo dokonce osm zájemců. O koho konkrétně jde, není známo.
V závěru října se francouzská média věnovala informaci, že žádná z osmi nabídek na převzetí skupiny Brandt neobsahuje zmínku o továrně ve Vendôme, což vyvolalo krátký protest jejích zaměstnanců. Soud každopádně vyslyšel jejich hlasy a prodloužil dobu pro podání nabídek – termín se posunul z 26. listopadu na 3. prosince. Týden navíc má poskytnout čas, aby se přihlásili ještě další zájemci a ti stávající případně upravili své nabídky, v nichž by s pokračováním produkce ve Vendôme počítali. Realitou nicméně je, že tento závod není pro skupinu Brandt úplně klíčový, protože většina produkce probíhá v Orléans. Nejméně jeden nový potenciální investor se poslední říjnový den objevil, jak informoval deník La Nouvelle République.
Celá situace jen podtrhuje, v jakých problémech se někteří tradiční evropští výrobci nacházejí a jak nevyhnutelná se zdá být pokračující konsolidace trhu. Obor samozřejmě spekuluje, kdo by mohl skupině Brandt finančně pomoci. Trh na začátku října spekuloval, že se jako nejpravděpodobnější kandidáti nabízejí pochopitelně hladové čínské firmy, které v posledních letech skoupily významné evropské výrobce, ale dle našich zdrojů jsou hlavními zájemci francouzské firmy. Nic to však nemění na tom, že Číňané patří mezi přední hybatele akvizic v oboru spotřebičů – Hisense akvíroval v roce 2018 slovinské Gorenje, Haier koupil v roce 2019 italskou Candy Hoover a letos došlo k převzetí firmy Teka ze strany čínského gigantu Midea. Poslední jmenovaný před dvěma lety také jednal s firmou Electrolux o možné akvizici, ale k dohodě nakonec nedošlo.
O budoucnost Groupe Brandt se vedle místní politické reprezentace zajímá i francouzská vláda, zejména ministr pro ekonomiku Roland Lescure. Překvapivě rychlý postup jednání a velké množství zájemců dávají tušit, že Groupe Brandt má poměrně nadějné vyhlídky. To samé ovšem nejde říct o americké společnosti iRobot.
O problémech a postupném úpadku někdejšího krále světa (nejen) domácí robotické techniky jsme už psali několikrát. Naposledy zkraje letošního roku, kdy sama firma v rámci prezentace čtvrtletních výsledků informovala, že není jisté, zda přežije. Přestože média dávají její ústup ze scény a propady tržních podílů do kontextu s nerealizovanou akvizicí ze strany Amazonu, čemuž vystavily stopku regulační orgány EU, problémy iRobotu sahají do mnohem dávnější minulosti. Američané přestali inovovat, po nějaký čas nahrazovali vlastní inovace akvírováním různých startupů a menších firem, ale nakonec je jejich počínání dohnalo. Konkrétně je z pohledu inovací a investic nechaly daleko za sebou asertivní čínské firmy, které aktuálně nabízejí v domácí robotické technice absolutní technologickou špičku, a nikdo jim není schopen konkurovat. iRobot uvedl letos zcela nové portfolio s produkty, jejichž výrobu si zadal u čínského výrobce Shenzhen Picea Robotics. Kompletně nová nabídka robotů měla být jedním z pilířů poslední možné záchrany. Druhý pilíř měl tvořit příchod investora, což se podle zpráv z konce října nedaří.

iRobot totiž před pár týdny oznámil, že poslední zbývající potenciální investor z jednání odstoupil – respektive nabídl výrazně nižší cenu, než byla v době jednání hodnota společnosti. Na to reagovaly akcie iRobotu prudkým propadem o více než třetinu hodnoty.
Společnost situaci komentovala slovy: „V současné době nevedeme pokročilá jednání s žádnými alternativními protistranami o potenciálním prodeji nebo strategické transakci. Neexistuje žádná záruka, že náš přezkum strategických alternativ povede k jakékoli transakci nebo výsledku.“
Vlažný zájem o iRobot není překvapivý. Přestože samotná značka je skutečně světoznámá, stejně jako její produktová řada Roomba, jejíž název se stal v USA v podstatě synonymem pro robotický vysavač, iRobotu chybí vnitřní hodnota – tedy technologie a inovace. S tím, jak zanedbala vývoj a nechala si takříkajíc ujet vlak, dokládá její zoufalou situaci i to, že dlouho odmítala technologii lidaru pro orientaci robotů v domácnosti. Modely s lidarem nabídla až v rámci současného portfolia, které využívá technologie čínského výrobce…
O tom, jak náročná je situace v oboru, svědčí i situace dalších firem. Když pomineme evropské výrobce, kteří se stali součástí velkých čínských subjektů, velkou událostí bylo loňské spojení tureckého Arçeliku (Beko) s evropskou částí Whirlpoolu. A Amerika také není z akvizičního apetitu asijských firem vyjmuta – viz třeba koupě GE Appliances čínským Hairem.
Tématem je na trhu i situace, v níž se nachází již zmiňovaný Electrolux. Ten se v roce 2025 sice vrátil k provoznímu zisku díky masivní restrukturalizaci, avšak současně čelil kritickému odtoku likvidity. V první polovině roku vykázal výrazně negativní provozní peněžní tok po investicích (cca −405 milionů USD), což vedlo k nárůstu čistého dluhu na 2,96 miliardy USD. Tato situace vyvolala v srpnu 2025 spekulace řady analytiků o „nevyhnutelném“ masivním navýšení kapitálu ve výši nejméně 1,79 miliard USD prostřednictvím emise akcií a agentura S&P Global Ratings snížila úvěrový rating společnosti těsně nad hranici spekulativního stupně (BBB-).
Evropští výrobci domácích spotřebičů, kterých zůstalo na trhu už pouze několik, jsou pod stále větším tlakem asijských, v poslední době zejména čínských konkurentů. Situace v oboru je natolik vážná, že vedla nedávno i k odeslání otevřeného dopisu mnoha výrobců domácích spotřebičů předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové, v němž varují, že samotné přežití evropského průmyslu domácích spotřebičů je vážně ohroženo.
Lubor Jarkovský