SELL: ČERVENEC - SRPEN 2014 - page 32

32
32•Sell •Červenec-srpen2014
„V rámci dispozičního řešení bytu
a mobiliářového vybavení je kuchyň
specifickým prostorem, jakousi dílnou,
či přímo ateliérem na přípravu jídla,“
říká na úvod Jan Fišer, seznamuje
snezbytnými zásadami pro tvorbunávr-
hu kuchyňské linky a přitom ukazuje
práci svých studentů. Často mají úkol
ztížený tím, že orientace a umístění
kuchyňské linky v dispozici bytu jsou
limitovány rozvodem stoupaček a elek-
troinstalací, množností denního světla
a také vazbou na ostatní obytné míst-
nosti. Přesto se musejí držet daných
zásad a navrhnout pokud možno origi-
nální a vysoce kreativní řešení.
V první řadě je třeba počítat s tím,
že kuchyň je pracovištěm a místem
pobytu pro relativně dlouhou dobu,
kterou úprava jídla vyžaduje, a proto
je nezbytné vytvořit prostor pro ideální
plynulost pracovních úkonů smaximál-
ním respektováním všech ergonomet-
rických zákonitostí. Vzhledem k převáž-
nému podílu činnosti vestoje musíme
dbát na správnou pozici těla, přizpůso-
bení výšek pracovních ploch, optimální
dosahovou vzdálenost úložných pro-
storů pro nejčastěji užívané předměty
anezbytnéoptimální osvětlení pracovní
plochy. Pro vlastní pracovní procesy je
v neposlední řadě nutné oddělit zdroje
tepla a chladu a poskytnout dostateč-
nou manipulační plochu mezi dřezem
a varnoudeskou.
„Tyto zásady jsou všeobecně
respektovány u výrobců unifikovaných
linek, včetně designu vestavěných spo-
třebičů. Na designérovi pak záleží, jak
optimálně jednotlivé prvky sestaví, pří-
padně respektuje i specifické požadav-
ky uživatele – pro leváky, praváky, pří-
padně vozíčkáře,“ upřesňuje Jan Fišer.
V rámci prostorového uspořádání
bytu řeší většinastudentůoptimální ori-
entaci kuchynínaseverči severovýchod
s možností venkovního výhledu přímo
od pracovní desky. Takové podmínky
ovšem nejsou vždy řešitelné, avšak
minimální základní plocha pro kuchyň-
ský kout ve všech případech splňuje
5 až 6 metrů čtverečních s tím, že je
často koncipována v přímé vazbě na
jídelní stůl neboodkládací plochubaro-
vé desky.
Podstatnou úlohou designéra při
návrhu kuchyně je také dobrý výběr
materiálu (který byl v tomto případě
daný). Barevnost a osvětlení jsou nej-
častěji volitelné ve vztahu k prostředí
a spolu s požadavky na tzv. pobytovou
pohodu. Materiály pracovních ploch
vždy splňují parametry na přísnou hygi-
enu a velmi dobrou odolnost.
Prof. ak. arch. Jan Fišer,
Ústav průmyslového designuČVUT
Praha (ÚPDČVUT)
Kuchyněočima studentůdesignu
Profesor JanFišerpředstavujeněkoliknázorůnatvarovéřešení kuchyňskélinky
zpracované studenty ateliéru designu v Ústí nad Labem (FUD UJEP) a v Praze (UPD
ČVUT). Základem je užití materiálu HI-MACS LG a Corian Dupont, umělého kamene,
který jesvými vlastnostmi přímo ideální prokuchyňské linky.
DESIGN
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,...56
Powered by FlippingBook