Odšťavňovače a lisy na citrusy
na českém trhu podle GfK
Prodej tohoto sortimentu zaznamenal další ztráty. Za rok 2016 se
ve sledovaných odbytových cestách snížila poptávka meziročně o 27 %,
za první čtvrtinu letošního roku pokračoval vývoj dalším snížením
– o 23 %. Zájem kupujících se v souvislosti s přípravou ovocných a ze-
leninových nápojů zčásti přesunul ke stolním mixérům určeným pro
přípravu smoothies. V objemu se stolních mixérů prodalo za loňský rok
o 160 % více, za první letošní kvartál vzrostl trh meziročně o 77 %.
Mírněji klesla v prvním letošním čtvrtletí poptávka u lisů na citrusy –
meziročně o 2 %, zatímco odšťavňovače potkalo snížení o 29 %. Lisy na
citrusy tak zajistily necelých 30 % objemu trhu celé skupiny, v hodnotě
však odpovídaly za 8 %. Také u samotných odšťavňovačů se lišil vývoj
u konkrétních provedení. Výrazněji klesly za první kvartál 2017 prodeje
u odstředivých typů (o 36 %), dražší provedení – šnekové – vykázalo
v kusech pokles o 9 %. V prvních třech měsících 2017 právě šnekové
typy zajistily už polovinu celkových tržeb za odšťavňovače. V průměru
se v tomto období prodávaly za 4 300 korun, za odstředivé odšťavňovače
zaplatili kupující 2 000 korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices
Director CZ&SK,
GfK Czech
%
5
Před dvěma lety zažíval trh obrovský
nárůst prodejů odšťavňovačů, nejprve těch
odstředivkových a posléze i šnekových. Loni
už ale nabral odlišný směr a bublina splaskla,
byť modelů s pomalým odšťavňováním se ještě
dařilo. Postupně se ale do červených čísel
dostaly i ty. Přestat být na tomto trhu aktivní
by však bylo velmi krátkozraké rozhodnutí.
Vzlet odšťavňovačů
skončil a prodeje padají
Kategorie má ale stále velký potenciál
Na trhu s odšťavňovači se v posledních letech etablovala spousta značek, pro něž byla ka-
tegorie do té doby zcela okrajová, nebo v ní vůbec nepůsobily. Pokud ano, tak většinou jen
s nějakým tím odstředivkovým modelem. Když nastaly velké růsty prodejů šnekových od-
šťavňovačů, objevily se poměrně rychle v portfoliu spousty dalších hráčů. Nejrychleji jsou
v tomto směru schopné většinou reagovat obchodní značky, bedlivě sledující přicházející
trendy nastavené do značné míry „áčkovými“ značkami (výrobci) a rychle zadávající výro-
bu v čínských továrnách apod. Samozřejmě jsou na trhu i obchodní značky, které mají od-
šťavňovače dlouhodobě v nabídce a rozvoji svého podnikání v této kategorii se dlouhodobě
věnují. Současné poklesy prodejů a přesun
zájmu spotřebitelů ke smoothie mixérům
a výkonným stolním mixérům určitě způ-
sobí, že některé firmy doprodají současné
zásoby a další výrobu už zadávat nebudou.
Trh by se mohl mírně pročistit a vzniká
šance pro stabilní dodavatele odšťavňovačů
této situace, navzdory aktuálnímu pádu ka-
tegorie do červených čísel, využít.
Šnekové odšťavňovače
vs. stolní mixéry
Asi nejhorším možným rozhodnutím ve
firmě, která není pouhým oportunistou
stavícím byznys na rychlém prodeji aktu-
álně populárního zboží, by bylo se od od-
šťavňovačů odvrátit a věnovat se místo nich
výhradně mixérům. Proč? Odšťavňovače,
především ty pomalé šnekové, mají dle na-
šeho názoru obrovský potenciál znovu na-
startovat svůj růst. Je ovšem nutné zákazní-
kům vysvětlit jejich přednosti ve srovnání
s odstředivkami i mixéry. Jak první, tak
druhý jmenovaný pomocník totiž vhání do
šťávy / smoothie koktejlů velké množství
vzduchu. Dochází tak k oxidaci obsahu
a v jejím důsledku ztrátě vitaminů, což je
nepochybně jedna ze složek, kvůli níž si
čerstvé šťávy nebo smoothie připravujeme.
Nehledě na to, že je nutné vše velmi rychle
spotřebovat. Šťávu připravenou v pomalém
odšťavňovači lze oproti tomu ponechat
v chladničce klidně do rána a během dne ji
konzumovat. Většina koncových zákazníků
nemá dostatek informací o této problema-
tice a na prodejnách by měli být prodavači
schopni výhody a nevýhody jednotlivých
řešení podrobně popsat. Webové prezentace
výrobků jsou často také příliš stručné a ne-
obsahují dostatek komplexních údajů.
Do aktuálního přehledu jsme zařadi-
li tentokrát pouze pomalé odšťavňovače
a odstředivky jsme zcela vynechali. Přehled
obsahuje 12 produktů především mainstre-
amových značek, které jsou v širší distribu-
ci a standardních kanálech.
SKUPINA VÝROBKŮ EXTRA • POMALÉ ODŠŤAVŇOVAČE
46