GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK
(
.
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
VESTAVBY NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK
ZA PRVNÍ POLOVINU LETOŠNÍHO ROKU
1
VZROSTL PRODEJ VESTAVEB
2
SLEDOVANÝCH
V RÁMCI PANELOVÉHO TRHU
3
MEZIROČNĚ O 7,5 %. ZATÍMCO U VESTAVEB SE TEMPO RŮSTU
OBJEMU PRODEJE POSTUPNĚ ZVYŠOVALO, POPTÁVKA PO VOLNĚ STOJÍCÍM SORTIMENTU
VYKÁZALA OPAČNÝ TREND, BYŤ BYLA NA RELATIVNĚ VYŠŠÍ HLADINĚ.
Volně stojící sortiment pokryl u bílého zboží 70 % celkové poptávky a jeho
meziroční nárůst dosáhl za první půlku roku 2015 necelých 9 %. Tento
téměř desetinový nárůst objemu však při podrobnějším pohledu zahrno-
val úspěšný začátek roku – s lednovým přírůstkem ve výši takřka 14 % –
a rovněž červnový výsledek, který skončil při meziročním srovnání na 5 %.
Vestavby zajistily 30 % obratu
Za uvedené období narostly tržby za vestavby o 9 % při 1% zvýšení prů-
měrné ceny
4
. Největší díl z celkového obratu za vestavby (23 %) připadl
na myčky, které v korunách vykázaly 13% nárůst. S odstupem pouze
desetiny následovaly vestavné trouby, které rostly v obratu už jednoci-
ferně. Za 22 % hodnoty trhu vestaveb odpovídaly vestavné varné des-
ky, které se, podobně jako vestavné trouby, zvedly meziročně o 8 %.
V největší míře se dařilo právě vestavným myčkám, opomineme-li
růst vestavných praček, které představují doslova zlomek trhu.
Zájem o vestavné myčky narůstá
Podíl vestavného provedení na celkovém prodeji myček se zvyšuje.
Za první polovinu 2015 dosáhl 54 objemových procent, v hodnotě se při-
blížil k 60 %, které například v červnu dalšími dvěma procentními body
přesáhl. Hlavní proud zájmu kupujících směřuje u myček k vyšším ener-
getickým třídám, nízké spotřebě vody, malé hlučnosti a většímu počtu
sad nádobí, které se do myčky podaří umístit. To platí i pro vestavby.
Z celkového obratu vestavných myček tvořily modely A+++ v prv-
ní polovině 2015 již více než desetinu, zatímco před rokem obsáhly
o tři procentní body méně. Obratově narostl meziročně podíl modelů se
spotřebou vody do 8 litrů (vč.) na 13 %. Z celkových tržeb za vestavné
myčky tvořily modely s hlučností do 44 dB (vč.) už 38 %, sortiment na
14 sad nádobí téměř čtvrtinu.
Vestavné trouby
Trh volně stojících sporáků a vestavných trub je z hlediska počtu pro-
daných kusů za první polovinu 2015 rozdělen zhruba na polovinu.
V objemu drobně vede volně stojící sortiment, naopak obratově dosa-
huje 54% převahy vestavné provedení.
Vestavných trub se prodalo za první pololetí o 5 % více, tržby se
zvedly o 8 %. Zájem se snížil zejména o nejlevnější sortiment v ceně do
6 tisíc korun, avšak dvouciferně rostla poptávka po „cenovém středu“
v rozsahu od 6 000 do 13 000 korun. V průměru tak do vestavné trou-
by kupující investovali 8 700 korun.
Více než polovina vestavných trub se v prvních šesti měsících letoš-
ka prodala bez samočistící funkce. Zhruba stejně se prodalo modelů
s katalýzou nebo hydrolýzou, každý ze segmentů odpovídal za přibliž-
ně pětinu objemu vestavných trub. Vestavné modely s pyrolýzou se do
celkového prodeje promítly relativně nejnižším dílem 6 %, byť obratově
obsáhly dvojnásobek.
1
I–VI 2015 vs. I–VI 2014.
2
Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varné desky, odsavače par,
myčky nádobí, chladničky a kombinace, mrazničky a mikrovlnné trouby.
3
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety,
Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny), kuchyňská studia a prodejny nábytku.
4
Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech