SELL: Březen 2016 - page 42

36
36 • Sell • Březen 2016
Kreativita je pro designéra nezbytná, ale
v případech předmětů denní potřeby by
měl dbát na jejich funkčnost a svůj záměr
konzultovat (podle druhu výrobku) také
s lékaři, ergonomy, psychology, a přede-
vším s uživateli. V případě zmíněné židle
by měl výsledný produkt splňovat to nej-
základnější kritérium: a sice vybídnout nás
k příjemnému posezení – nikoli v nás
vyvolat strach z perforace (popř. deflo-
race).
Pokud budeme uvažovat o židlích
v kontextu tradice, nelze opomenout
firmu Thonet. Od jejího založení uply-
nulo více než 200 let a její sláva i nadále
trvá. Ohýbané bukové dřevo se rozlétlo
po světě a stalo se pojmem. Jednotli-
vé modely navrhují renomovaní umělci
a architekti (Hoffmann, Wagner, Frank,
Loos), nábytek přestává být anonym-
ním produktem sériové výroby a stává
se uměleckým dílem. Postupně se začí-
nají prosazovat i jiné materiály a postupy
výroby, Thonet však zůstává. Na scénu se
dostávají plast i ohýbané ocelové trubky.
Za všechny další počiny jmenujme hou-
pací lehátko, které v roce 1988 navrhl
Dán Torben Skov. Obsahuje celou řadu
konstrukčních lahůdek moderního věku.
Jednoduchým pohybem se lehátko mění
v houpačku a houpačka zase v lehátko.
Výběrem materiálu a svým ztvárněním
referuje příznačně o škole, jíž vděčí Tho-
net za své impulsy: Bauhaus Dessau.
Lehátko je klasickým příkladem funkč-
ně krásného a krásně funkčního nábyt-
ku, který okouzluje nejen svými prostý-
mi, jasnými harmonickými liniemi, ale
i skutečností, že na něm lze báječně, ba
přímo královsky odpočívat.
Současná doba si žádá další inova-
ce. Většinu času tráví lidé na židli před
obrazovkou počítače. Lékaři konstatují
onemocnění svalstva a deformace kostry,
především plotének, a pokřivení páteře.
Jako příčinu těchto obtíží uvádějí vedle
nesprávných pracovních návyků, neergo-
nomických klávesnic počítačů a nevhod-
ného osvětlení také špatně konstruovaný
sedací nábytek, jenž nevyhovuje potře-
bám našeho těla. Designér Matteo Thun
slibuje, že daný stav změní. Navrhuje jed-
noduché a pohodlné židle, které (jak sám
říká) léčí, a dodává, že vývoj produktů
není zdaleka u konce. Platí to nejenom
o kancelářských židlích, ale také o ostat-
ních součástech nábytku včetně domácích
křesel a pohovek. Důležitá je podle jeho
slov i cena. Proto přijal výzvu slavného
designérského kolegy Philippe Starcka
a připojil se k výzvě „Design pro všech-
ny“, která vychází z myšlenky funkčních,
ekologických a cenově snadno dostupných
výrobků pro všechny vrstvy obyvatel.
Vlastimil Růžička
Šílené židle, křesla a stoličky
Fantazie tvůrců nezná hranic. A tak se může někdy zdát, že židle, křesla či stoličky prostě
zešílí. To, co mělo původně sloužit k sezení, se proměňuje v záhadné monstrum. Pro toho,
kdo tráví na židli většinu času, to může být poněkud frustrující poznání. Pokud by měl na
hřebenovité židli bez polstrování strávit jen část své pracovní doby, zcela jistě by onemoc-
něl. Někteří by onemocněli už jen při pohledu do galerie tvůrců.
DESIGN
1...,32,33,34,35,36,37,38,39,40,41 43,44,45,46,47,48,49,50,51,52,...62
Powered by FlippingBook