GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK
(
.
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
VESTAVNÉ TROUBY
NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK
POPTÁVKA PO VESTAVNÝCH
TROUBÁCH ROSTE. ZA PRVNÍ
POLOVINU 2016 SE JICH
V MEZIROČNÍM SROVNÁNÍ
1
PRODALO O 3 % VÍCE,
HODNOTA SE VE SLEDOVANÝCH
ODBYTOVÝCH CESTÁCH
2
ZVEDLA
O 4 %. DO CELKOVÉHO OBRATU
ZA SPORÁKY A VESTAVNÉ
TROUBY SE JIŽ PROMÍTLY Z VÍCE
NEŽ POLOVINY (Z 55 %).
Obrat za devět sledovaných skupin bílého zboží
3
se meziročně zvedl
o 5 %. Sporáky a vestavné trouby se na něm podílely 12 %. Vestavné
provedení velkých domácích spotřebičů zaujímalo z celkového obratu
také v letošní první polovině roku stabilních 30 %, v kusech i korunách
posílilo o 5 %.
Cenový vývoj
Prodej vestavných trub vykázal meziroční přírůstky – vyšší ve druhém
čtvrtletí, kdy v hodnotě skupina meziročně narostla bezmála o deseti-
nu. V průměru
4
za ně kupující v první polovině letošního roku zaplatili
8 900 korun, což bylo o 100 korun více než ve stejném období před
rokem.
Poptávka rostla jak na straně levnějšího sortimentu, tak
i u dražších provedení. Zhruba 30 % objemu trhu pokryly vestavné trou-
by v ceně do 6 000 korun a právě ty vykázaly jednociferný přírůstek.
Dvouciferným tempem se meziročně zvedl prodej v kusech u modelů
za cenu vyšší než 8 000 korun. Tento cenový segment se do celkových
tržeb za vestavné trouby promítl již z více než 60 %.
Zájem o dražší sortiment
Z prvních šesti měsíců letošního roku byl pro vestavné trouby objemo-
vě nejúspěšnějším měsícem leden, naopak k nejvýraznějšímu propadu
prodejů došlo hned následně – v únoru. Souhrnně však za první půlrok
narostl podíl modelů se samočištěním v objemu na 55 %, v hodnotě
na 65 % (v červnu na 67 %). Nárůst poptávky po technicky vybaveněj-
ším sortimentu patřil k faktorům, které v meziročním srovnání zvedaly
cenový průměr.
Například rostl podíl energeticky účinnějších výrobků. Převážná
část vestavných trub se prodala v energetické třídě A, nicméně podíl
A+ se obratově zvedl z 10 % v loňském prvním pololetí na 19 % v letoš-
ním. Dalším příkladem je funkce páry – necelá desetina obratu se zrea-
lizovala s modely s touto funkcí (přístřik páry nebo čistě parní trouby).
Podíl roste hydrolýze a pyrolýze
Největším dílem se ze sortimentu se samočištěním v celkovém obje-
mu prodeje vestavných trub odrazily modely s katalýzou, konkrétně
28 %. Jejich podíl meziročně klesl o dva procentní body vlivem pokle-
su poptávky. V průměru se takto vybavené vestavné trouby prodávaly
v první polovině 2016 za 10 100 korun, zatímco do sortimentu s hyd-
rolýzou investovali kupující o 1 700 korun méně. U tohoto segmentu
naopak poptávka meziročně posílila zhruba o třetinu, což jim objemový
podíl zvedlo na 18 %. Nejdražším typem samočištění byla u vestavných
trub pyrolýza, za kterou spotřebitelé zaplatili průměrně 16 500 korun.
Navzdory vyšší průměrné ceně (ve srovnání s ostatními technologiemi
samočištění) se u nich zvedl prodej v kusech o 45 %, cenový průměr se
však u tohoto segmentu meziročně snížil.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech
A+++
A++
A+
A
1
I–VI 2016 vs. I–VI 2015.
2
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny), kuchyňská studia a prodejny nábytku.
3
Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varné desky, odsavače par, myčky nádobí, chladničky a kombinace, mrazničky a mikrovlnné trouby.
4
Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun.