SELL: Říjen 2016 - page 22

Konkurence
na trhu s kávovary
začíná ožívat
Dlouhé roky píšeme v SELLu stále dokola
to samé. De’Longhi vládne českému trhu
s kávovary, a to především tomu maržově
nejzajímavějšímu s automatickými modely.
V době hubených krizových let sice hodnota
prodejů v tomto segmentu povětšinou rostla,
nicméně prakticky všechny firmy škrtily své
marketingové aktivity. Nikoliv však De’Longhi,
a tak se firma i díky své obchodní strategii
dostala v automatických kávovarech až na
hranici 75 % tržního podílu, který dlouhou
dobu udržovala. V posledních dvou letech
se ale konkurence konečně probudila
a začala s lídrem aktivněji soupeřit.
Tentokrát pojmeme úvodní článek produktového přehledu,
v němž se zaměřujeme nejen na automaty, ale také na pákové
modely a kapslová řešení, trochu jinak. Podíváme se podrobněji
na jednotlivé hlavní značky, a to v kategorii automatů, protože ta
je, jak už bylo řečeno v úvodu, z pohledu marží a zájmu spotřebi-
telů nejzajímavější.
Bosch
Německý výrobce BSH zkusil do segmentu automatických kávo-
varů proniknout před lety pod značkou Siemens, ale nakonec
vyhodnotil situaci tak, že trh opustil. Loni přišla firma s novou
strategií a vsadila na značku Bosch, která je pro ni v Česku tou
hlavní. Přišla také se zcela novou generací kávovarů, které použí-
vají některé zajímavé technologie. Po roce od uvedení lze konsta-
tovat, že BSH jeví celkově zájem do své budoucnosti na zdejším
trhu investovat nemalé prostředky a enormní množství energie,
což dokládá její přestěhování na novou adresu a otevření takzva-
ného Brand Experience Center. Návštěvníci si zde mimo jiné
mohou prohlédnout a vyzkoušet automatické kávovary značky
Bosch. V segmentu kávovarů má před sebou hodně práce, ale roz-
hodně nezačala svůj návrat do této produktové kategorie špatně.
Ba naopak.
De’Longhi
Lídr má nadále výsadní pozici a neustává v investicích do komuni-
kace a obchodních aktivit v nadprůměrné míře ve srovnání s kon-
kurencí. Je to samozřejmě dáno i tím, že kávovary jsou pro značku
De’Longhi (a vlastně pro firmu jako celek) stěžejním obchodním
artiklem. Firma neustává ani ve vývoji a každý rok uvádí jeden,
nebo dokonce více nových modelů. Loni přišla na trh nová vlaj-
ková loď PrimaDonna Elite, letos na jaře pak cenově dostupnější
kávovary DINAMICA. A příští rok na jaře se dočkáme nového
top modelu PrimaDonna Elite Experience, který byl k vidění na
veletrhu IFA, a psali jsme o něm v minulém vydání. Novinkou je
u něho možnost přípravy ledové kávy.
JURA
Švýcarská značka prošla v posledních letech v celém regionu
střední Evropy zásadními strukturálními a personálními změna-
mi. Došlo k rozdělení části věnující se profesionálnímu segmentu
a segmentu domácímu. Nově vzniklá společnost JURA Czech,
podřízená přímo švýcarské centrále, byla současně řešením jisté
distribuční schizofrenie, která na trhu panovala, protože kávovary
JURA dodávali na trh dva distributoři. Pod vedením Petra Eibla
se postupně podařilo jasně definovat obchodní strategii a model,
což pomohlo stabilizovat značku na trhu. Teď už se může věnovat
prorůstovým aktivitám, ať už v obchodní, či marketingové části.
KRUPS
Značka z portfolia Groupe SEB patří dlouhodobě ke stálicím
trhu s kávovary. Během krizových let ale z našeho pohledu trochu
usnula na vavřínech – alespoň co se týče automatických modelů.
Od začátku letošního roku má KRUPS na starosti Kateřina Holí-
ková, která projevila velký zájem posunout značku dál a posílit její
pozici na trhu.
Philips a Saeco
Aktivity společnosti Philips v kategorii domácích spotřebičů jsou
pro nás v redakci dlouhodobě neuchopitelné, protože firma velmi
často mění svou strategii. Před pár lety investovala hodně do PR,
pak náhle přeřadila a většinu prostředků vrhla na internet, kde ale
také své komunikační zaměření neustále mění. Když připočítáme
částečný rebranding kávovarů v průběhu několika let – po převzetí
značky Saeco se veškerá nabídka prodávala pod novou značkou
„Philips Saeco“. Následně došlo ke změně kurzu a některé kávo-
vary jsou nabízeny pod značkou Philips a některé pod značkou
Saeco. Firma nemá na trhu rozhodně špatnou pozici – na to je
příliš velkým a významným kolosem – ale uvítali bychom jasné
určení dlouhodobější strategie, které by se držela.
16
SKUPINA VÝROBKŮ • KÁVOVARY • AUTOMATICKÉ• PÁKOVÉ A KAPSLOVÉ
16 • Sell • Říjen 2016
1...,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21 23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,...70
Powered by FlippingBook