SELL: Listopad-Prosinec 2017 - page 53

GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK
(
.
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
VESTAVBY NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK
TRŽBY ZA VESTAVNÉ SPOTŘEBIČE
SE ZA PRVNÍ POLOVINU ROKU
2017 ZVEDLY MEZIROČNĚ
1
O 10 %. S VÝJIMKOU VESTAVNÝCH
CHLADNIČEK A KOMBINACÍ
ROSTL VE SLEDOVANÝCH
ODBYTOVÝCH
2
CESTÁCH OBRAT
ZA VESTAVNÉ PROVEDENÍ
U VŠECH SLEDOVANÝCH SKUPIN
– DVOUCIFERNĚ U VESTAVNÝCH
TRUB A VARNÝCH DESEK.
Z celkového obratu za sledovaný sortiment bílého zboží tvořily
v první půlce letoška vestavby 31 %, což bylo oproti stejnému
období předchozího roku více o jeden procentní bod. Relativně
nejméně se vestavbám dařilo letos v lednu, kdy podíl na celko-
vém obratu velkých domácích spotřebičů dosáhl k necelým 27 %.
Nicméně v porovnání s volně stojícím provedením, které vykázalo
v hodnotě meziroční růst o 4 %, rostly v součtu za prvních šest
měsíců letošního roku výrazněji.
Struktura a vývoj trhu
Největší díl celkového obratu vestaveb tvořily vestavné trouby
(včetně vestavných sporáků), které zajistily 26 % trhu. O dalších
25 % se postaraly vestavné myčky a stejný díl zaujímaly i vestavné
varné desky. Odsavače par odpovídaly za 12 % obratu za vestav-
by, 11 % připadlo na vestavné chlazení. U něj se snížil meziročně
obrat o 4 %, zatímco vestavné provedení trub a sporáků vytvořilo
přírůstek ve výši 16 %.
Vestavné varné desky
Hodnota trhu se meziročně zvýšila o 14 %, nejvýrazněji narostly
elektrické indukční desky. Ty odpovídaly za 60 % tržeb celé skupi-
ny a přírůstek vygenerovaly ve výši 18 %. V průměru se indukční
desky v první polovině letošního roku prodávaly za 9 900 korun,
což bylo o 400 korun méně než před rokem. Za snížením cenové-
ho průměru prodávaného sortimentu byl především rostoucí zájem
o levnější nabídku do 7 tisíc korun, nicméně růst poptávky zazna-
menaly tyto varné desky napříč cenovými segmenty.
Obratově rostly i další typy vestavných varných desek – elektrické
radiantní a plynové. Také radiantní vykázaly meziroční růst celým
cenovým spektrem, v průměru za ně kupující zaplatili v první půlce
letoška 5 tisíc korun, do plynových investovali 4 900 korun.
Odsavače par
Poptávka po odsavačích narostla meziročně o 3 %, v hodnotě se
trh zvedl téměř o 5 %. Průměrná cena se drobně zvýšila na částku
3 700 korun. Obratově rostly všechny typy, tedy teleskopické, in-
tegrované, výklopné, komínové a rovněž standardní, které patřily
k nejprodávanějším. Z celkové hodnoty však zaujímaly největší díl
– polovinu – komínové odsavače, za které kupující zaplatili v prů-
měru 7 100 korun. Cenový průměr standardních odsavačů zůstal
meziročně na částce 1 700 korun.
Myčky
Z celkového objemu prodeje myček tvořily vestavby 55 %, obratově
zajistily 61 % trhu. V hodnotě narostly vestavné myčky standardní
šíře o 8 %, provedení slim o 9 %, zatímco volně stojící sortiment –
síře 60 cm i v provedení slim – se zvedl 5% tempem. Tomu ubralo
snížení průměrné ceny jak u standardní šíře volně stojících my-
ček na 9 700 korun, tak i drobně u výrobků slim. U vestaveb se
cenový průměr mírně zvedl u standardního provedení na částku
12 200 korun, u vestavného slim však klesl rovněž na částku
9 700 korun. Z celkových tržeb za myčky se jen vestavné modely
šíře 45 cm promítly do celkového obratu 14 % a vestavné výrobky
v šíři 60 cm ze 47 %.
1
I–VI 2017 vs. I–VI 2016.
2
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované
čistě internetové prodejny a IT prodejny), kuchyňská studia a prodejny nábytku.
3
Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varné desky,
odsavače par, myčky nádobí, chladničky a kombinace, mrazničky a mikrovlnné trouby.
4
Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech
A+++
A++
A+
A
1...,43,44,45,46,47,48,49,50,51,52 54,55,56,57,58,59,60,61,62,63,...86
Powered by FlippingBook